Text distributora k filmu To the Wonder
zní: Neil (Ben Affleck) je neúspěšný spisovatel, který žije
v manželství bez lásky s Marinou (Olga Kurylenko). Oba manželé
hledají vztah mimo manželství - Neil se sblíží se sousedkou
Jane (Rachel McAdams) a Maryna má aféru s Charliem. Oba manželé
hledají pomoc u kněze Quintana (Javier Bardem), který je
frustrovaný tím, že kvůli řešení problémů ostatních, nemá
čas žít svůj vlastní život. Problémy Neila a Mariny se projeví
i na jejich dceři, která začne mít problémy ve škole.
Tento odstavec je podivuhodná směska informací a) nepravdivých b)
zavádějících c) nedůležitých.
Mnohem
lepší obrázek o filmu si uděláme z komentáře J*A*S*Ma z CSFD,
který začíná: Dvě hodiny záběrů na chodící lidi
(po poli, po domě, po staveništi, po supermarketu), a do toho sem
tam nějaký prázdný žvást. Tedy
jinak řečeno … Malick (jak se jeví velké části populace).
Ve své
podstatě se jedná o ne tak filmařsky dokonalé dílko jako
Malickovy předchozí filmy, ale za to divák získá docela slušnou
úroveň srozumitelnosti. Film pojednává o tom, čím se člověk
na počátku nového tisíciletí snaží zaplnit tu nezacelitelnou
díru, co si nosí v srdci. I přes nečitelný konec budu lidem z
Malicka pro začátek doporučovat spíše tento film než lepší
Strom života, který jsem však začal obdivovat až po třetím
shlédnutí, ke kterému se každý nepropracuje.
Díky za tip. Strom života se mi líbil i po prvním shlédnutí a stále čekám na druhé.
OdpovědětVymazatDíky za tip. Strom života se mi líbil i po prvním shlédnutí a stále čekám na druhé.
OdpovědětVymazatVětšině lidí - kromě Malickových fanoušků - film přijde téměř jako náhodný sled obrazů. Režisérova redukce nepodstatných detailů (mezi něž z jeho hlediska zjevně patří i dialogy a jednoznačný příběh) se zjevně nesetkává s porozuměním. Ale mně, nevím proč, snímky dotyčného pána - zvláště ty poslední - přípraví potravu na několik hodin rozjímání, byť jsem jinak už druhý rok vším filmovým přejedený (a postit se od pohyblivých obrázků mě tedy nestojí žádné úsilí).
OdpovědětVymazatTentokrát mě zasáhlo zejména téma věrnosti ve vztahu, z něhož se prvotní kouzlo vytratilo (ať již je to vztah ona-on, nebo kněz-Hospodin). Na postavě hrané Benem Affleckem jsem si uvědomil, jaké zlo - mnohem horší než konkrétní jednorázová ženina nevěra - je neschopnost se zavázat, odevzdat, říci ano bez podmínek.
Je to nemoc doby, která v západním světě postihuje většinu vztahů. Možná, že jsme tou chorobou natolik postižení, že už na svůj stav nejsme ani schopni náhledu, a proto Malickovi nerozumíme.
Pokud se naše civilizace nezhroutí, věřím, že "To the Wonder" bude jednou považováno za prorocké, ve své době nepochopení dílo o začátku 21. století, "epoše opatrného milování", kdy se lidé dávají, dokud je to fajn, a vždy si nechávají také zadní vrátka...