úterý 29. listopadu 2011

Libo chladnou koupel v Bergmansbadu?


Hosté Večeře Páně (1962): Farář, který se ve své hlavě potýká s děsivým obrazem Boha, jehož by se rád zbavil, ale tak úplně mu to nejde. Žena, která faráře miluje, a která vyrůstala „v radostné a něžné rodině zcela bez víry“, ale které teď schází odpověď na otázku „Proč“, cíl, kterému by se dala, a která po Bohu vlastně touží. To jsou dva hlavní protagonisté Bergmanova dramatu plného náboženských pochybností a duchovních krizí. Je to příliš hluboké a příliš krásně natočené, než abych se odvážil pana režiséra nařknout z šíření ateismu. Jen poznamenám, že to není snímek pro všechny – z těch, které kinematografie ještě vnitřně mění a kteří ji nekonzumují jen jako chlebíčky, z takových jedny může utvrdit v nevěře, druhým může víru nahlodat, ale jsou i třetí – a sám se mezi ně troufám počítat – pro které film bude duchovní očistou, jakousi lekcí negativní teologie, co člověku ukazuje, jaký Bůh není a jaký je život bez něj a jak bolestné bývá jeho mlčení. Pro Bergmana byli Hosté Večeře Páně možná rozloučením se zápasy o víru – nadále se věnoval spíše tématům psychologickým a sociálním. Pro jiné může být týž film krokem k prohloubení víry. Plošně je však nedoporučitelný. (Poznámka na okraj: luteránská liturgie v prázdném kostele na počátku šedesátých let vypadá katoličtěji než leckterá, co se provozuje v současných kostelích katolických …)

3 komentáře:

  1. Nemohu než souhlasit s pochybnou "doporučeníhodností" z hlediska duchovního, nicméně zároveň musím podotknout, že se jedná o jeden z "nejhezčích" filmů dua Bergman-Nykvist z pohledu pohledu.. :-) Tedy pokud bychom film vnímali pouze jako sérii obrazů...

    OdpovědětVymazat
  2. Ja jsem z tohoto filmu mela take ponekud smisene pocity. Do ted nevim, co si o nem mam myslet. Nejdrsnejsi pro me bylo to, jak pastor "dodelal" toho pochybovace, ktery se mu prisel sverit; naposledy na nalehani manzelky zavolal o pomoc; a misto toho se mu dostalo chmur a pochybnosti jeste vetsich. Z cehoz nakonec spachal sebevrazdu. Rikala jsem si, jestli a jak se pak ten pastor dokazal podivat jeho zene do oci. Alespon ja jsem ve zpusobu, jakym to bylo natocene, videla primou kauzalitu mezi duchovnim rozhovorem a sebevrazdou.

    OdpovědětVymazat
  3. Jistě, souhlas so oběma: výtvarně je to nádherné a farář rybáře dorazil, což byla skutečnost děsivá. Ale film pojednávající o děsivých skutečnostech (i duchovních) ještě není děsivý film. Je těžší natočit dobrý film o víře, naději a lásce, ale mohou být i dobré filmy o pochybnosti, zoufalství a nenávisti. I z těch se člověk může učit lépe věřit, doufat a milovat. Bylo by však ujeté pouštět je třeba dětem.

    OdpovědětVymazat