Tomáš More ve své Utopii popisuje
ideální uspořádání státu, byť se od některých momentů
svého popisu v závěru své práce rétoricky distancuje. Z toho,
že More Utopianům nadělil do vínku mnoho dobrých věcí (výhodná
izolovaná poloha, úrodnost země, málo nemocí, převládající
vhodná povaha lidí) a špatných jen tak málo, abychom mohli
uvěřit, že i oni jsou potomci Evy, mám za to, že kromě jiného
můj svatý patron provedl myšlenkový experiment, když se tázal
po tom jak daleko až je schopna lidská mysl zajít bez světla
zjevení v hledání pravdy, spravedlnosti a Boha.
Na co přišel? Co o morálce a o Bohu
nám mohou vypovědět lidé neobeznámení se zvěstí Evangelia,
kdyby po celé generace žili tím nejlepším možným způsobem v
té nejlepší možné společnosti, jakou si leze rozumně
představit.
- Přirozený zákon
Přirozený zákon není nic jiného
než rozumová participace tvorů na věčném zákoně dí Tomáš
Akvinský. Tuto pozici jsem se snažil hájit nedávno ne chatě, kde
se vyvrbila dlouhosáhlá diskuze o podstatě, principech a
konkrétních obsazích přirozeného zákona. Debata kulminovala v
otázce: „Je monogamní manželství součástí přirozeného
zákona?“ Na to jsem nedokázal odpovědět stejně jako na mnohé
podobné otázky. Jak na některé z nich odpovídá svatý Tomáš
More. Tedy jak je uspořádaná zcela racionální společnost?
a) Manželství je
monogamní. Smilstvo je trestáno zákazem sňatku a cizoložství
otroctvím, druhé cizoložství pak smrtí. Rozvod je povolen pouze
z důvodu cizoložství a nesnesitelnému odporu k mravům chotě.
b) Vše je společné.
Neexistuje žádné osobní vlastnictví. (Církev nás však učí,
že soukromé vlastnictví pramení z přirozeného zákona)
c) „..,
když
již [člověk]
vlastně přežívá svou smrt, bez schopnosti k životním úkonům,
jiným jsa na obtíž a sobě samému břemenem, aby se rozhodl déle
neživit morovou nákazu a neváhal zemřít...
Na Utopii je v případech nevyléčitelných a bolestivých chorob
povolena sebevražda i asistovaná sebevražda. Ostatní sebevrazi
nejsou hodni pohřbu do země.
d)
Při válce existuje výhrada svědomí (nemusím válčit, pokud to
nepovažuji za správné), pokud se nejedná o dobývání
Utopijských měst (v tom případě musím bránit). Manželky a
děti jsou povzbuzováni, aby bojovaly po boku svých manželů a
otců.
e)
Nikdo nemá právo druhému vnucovat svůj náboženský názor a
hanět ten jeho.
f)
Otroctví existuje. Otrokem se člověk stává nikoliv původem, ale
jedná se o druh trestu.
g)
Systém řízení státu je kombinace mezi diktaturou (vládce volený
nadosmrti) a zastupitelskou demokracií (je vybírán volenými
zástupci lidu)
- Přirozené poznání
Dei
Filius (konstituce, ne přímo on) „anathematizuje“ kohokoliv,
kdo by tvrdil, že jediný pravý Bůh, náš Stvořitel a Pán
nemůže být jistě poznán přirozeným světlem rozumu skrze
stvořené věci. O jaké poznání by se mělo jednat? Asi ne o jeho
jméno, ale o podstatu. A jaká má být tato „minimální“
poznatelná podstata. Z toho, že po nás chce První Vatikán, aby
byl Bůh poznán jako Stvořitel a Pán usuzuji, že aby se jednalo
opravdu o poznání „našeho“ Boha, musí nám přirozený rozum
poskytnout alespoň dva nutné atributy: Bůh musí být úplně
transcendentní a osobní, aby mohl být křesťanským
Bohem.
A
jsme u toho. Takového Boha totiž podle našeho profesora trinitárky
nedokázal vydedukovat před nebo mimo Zjevení vůbec nikdo, což
není zrovna podpůrný argument pro tvrzení z Dei Filius.
Na co
přišli Utopijští?
a) V
Utopii existuje pluralita náboženství. Většina však vyznává
jakéhosi Otce, kterému říkají Mythra, jemuž se přikládá
svrchovanost všech věcí.
b) Ať
lidé věří v cokoliv, sházejí se společně do chrámů, kde
kněz pronáší modlitby tak obecné, aby se do nich mohla vejít
věrouka každého.
c)
Všichni
na Utopii však věří ve dvě základní „náboženské pravdy“,
které jim přijdou zcela evidentní a jejich veřejné napadání je
postihováno. Jednak se jedná o to, že „duše
lidská je nesmrtelná a dobrodiním božím zrozená ke štěstí“,
jednak to, že „našim
ctnostem a dobrým činům jsou po skončení vezdejšího života
určeny odměny, mrzkostem tresty.
Třebaže
jsou tato
tvrzení
vzata z oboru náboženství, přece myslí Utopijští, že lze
rozumovou cestou dospět k nutnosti uvěřit v ně
a přiznat jejich platnost.“
Takové je tedy
přirozené Utopijské poznání Boha, které bohatě překonává to
katolíky požadované minimum asi jako žádné jiné v historii
doložené.
Tímto jsem se s
vámi podělil o dvě teologická témata, která ještě ve svém
mozečku nemám plně uspořádaná a která se tak krásně spojují
v díle mého oblíbence a patrona.
Vždy jsem měl pocit, že More byl svatořečen spíš pro ochotu položit za církev hlavu na špalek než pro svou Utopii (za niž by v inkvizičnějších časech mohl skončit stejnou smrtí z rukou jiné instituce). To, co píšeš mou intuici spíše potvrzuje, než vyvrací.
OdpovědětVymazatJeho spekulace je zajímavá, ale vyvozovat z ní, co je přirozený zákon a jak funguje, přece nelze.
A ta euthanasie mě překvapila...
Mimochodem, Percyho "Toma Mora" jsi dočetl?
OdpovědětVymazat