Anglosaská literatura mi bývala
druhým domovem, začátek tohoto roku jsem lehce předostojevštil,
pročež jsem se rozhodl otevřít novou frontu. Německo – země
neprobádaná a kde spíše začít než Hermannem Hessem, autorem
ceněným i papežem Bendiktem XVI. Pročetl jsem jeho Siddhártha
a Narcise a Goldmunda
a oběma nerozměrnými díly jsem byl uzemněn. V moderní
literatuře, věřím, není mnoho autorů, jejíž díla by měla
vysokou hodnotu jak co do poznání a popisu člověka, tak co do
specifického zkoumání jeho spirituální stránky.
Narcis a Goldmund
skvělým způsobem ukazuje pluralitu přístupů k životu.
Goldmundovo milostné řádění autor žádným způsobem neodsoudí,
naopak jej snad v daném kontextu považuje za projev legitimního
hledání pravdy a krásy. Přesto je mimořádně dobře vidět jak
trpkost takového života, tak překážky, které klade skutečnému
růstu ducha. Rovněž Narcisův přístup k životu, na kterém z
křesťanského hlediska nenalézáme jediné skvrnky se však jemu
samému jeví jako nedostatečný a neúplný a tím je zachycena
základní charakteristika člověka – nedokonalost (kreaturalita).
I Ind
Siddhártha hledá co
nejdokonalejší ars vivendi, tentokrát však bez možnosti
konfrontace s poselstvím evangelia. Stává se asketou, potkává
Buddhu, podléhá samsáře, když se stane obchodníkem a milencem,
a díky zkušenosti trpkého otcovství se učí milovat vše a při
tom neulpívat na jednotlivostech. To bych směle označil za
spirituální postoj nejbližší křesťanství, kterého lze
dosáhnout bez znalosti Zjevení. Nebýt doporučení jistého
Josepha Ratzingera, stěží bych se nad spiskem pozastavil pro jeho
východní příchuť, ale správně interpretováno se jedná o
pozoruhodné svědectví o hledání dobra přes nástrahy vlastní
padlé přirozenosti.
Nemohu psát více
… zkrátka pokud jste nečetli, čtěte. A pokud jste četli,
zkuste mi mé nadšení vyvrátit. Protože jestli jste četli a
hodnotíte tak vysoko jako já, jistě pro vás není ospravedlnění,
proč jste již nedoporučili.
Milý Mate, děkuji za příspevek. Tvé nadšení mě v podstatě přesvědčilo, že bych po tomto autorovi sáhnout mohla (a dokonce snad i měla!) a to i po Siddhártovi, jehož pouhý název mě mnoho let děsí (bez zjevných, natožpak racionálních důvodů). Takže - díky!
OdpovědětVymazatJe pozoruhodné, že už podruhé v poslední době nezávisle na sobě čteme stejného autora. Pustil jsem se do Hesseho "Hry se skleněnými perlami", neb mě zajímalo, proč je oblíbenou knihou devou natolik odlišných osobností jako je náš otec spirituál a Tomáš Halík. Jedná se o titul, za nějž HH dostal (dnes již bezcennou) Nobelovku. Za pozornost tohle dílo stojí, ale zároveň mě místy dráždilo svým vágním synkretickým duchovnem a určitým adorováním kulturního elitářství. Ještě mi zbývá asi šedesát stran, ale Siddhárta a Narcis s Goldmundem mě v posledních gymnaziálních letech oslovili více než Hra se skleněnými perlami dnes.
OdpovědětVymazatAno, právě vzpomínka na spirituálovu zamilovanost do Hry se skleněnými perlami mne ponoukla k započetí četby Hesseho.
OdpovědětVymazatAutorův problém bude dost možná obrovská šíře (legitimních?) interpretací jeho děl, takže Narcis a především Siddhárta se může jevit po deseti letech ve výrazně jiném světle.
Připomínám co možná víte. V rozhovoru se Seewaldem kardinál Ratzinger uvedl, že by si na pustý ostrov vzal vedle Bible a Augustinových Vyznání právě Siddhártu.