Za nejzajímavější na tomto filmu
považuji, jak je vysoko hodnocen (86% na CSFD, tedy 291. nejlepší
film). Takřka všichni si v komentářích cení hereckých výkonů
a atmosféry. Velká část diváků se shodne na tom, že je film
nuda, přesto jsou jej posléze schopni vyznamenat absolutním
hodnocením. Čím je tento příběh z před- i poválečné Anglie
tak zajímavý?
Pojednává o komorníkovi, který po
dvaceti letech jede navštívit svojí někdejší podřízenou. I po
desítkách let a jednom manželství v nich doutnají nikdy
neverbalizované city. Proč nikdy nedošlo k vyznání či polibku?
Kvůli škrobenosti, oddanosti a neústupné zodpovědnosti komorníka
Stevense (Hopkins), jehož životní drahou je sloužit lordu
Darlingtonovi, který byl pro své čilé a přátelské styky s
nacisty po válce označen za zrádce a opuštěn. Kvůli posluhování
člověku, který usiloval o to, aby se Hitlerovi v Evropě volněji
dýchalo nikdy nenašel jiný cíl svého života než sloužit a
tisíce a milióny diváků se nad tím dojímají.
Nerad bych působil dojmem, že se mi
film nelíbil, naopak, je to vskutku mistrovské dílo, ale to není
důvod, proč píšu tento příspěvek. Co mi přijde pozoruhodné
je potencialita příběhu nenaplněné lásky, jakou to má sílu a
odezvu a jak silným narativem to je. Nejeden dnešní člověk zná
stěží větší moc než je zamilovanost, proto mu přijde tak
absurdní, že ji někteří nepodléhají, ačkoliv vůči ní
nejsou imunní. A tak se ptám do našich řad – známe příběhy
o kněžích na odchodu kvůli ženě, novinám vládnou titulky o
pedofilních kněžích, proč se nestaráme o to, aby existoval i
narativ o kněžské nenaplněné lásce? Ano, činí to kněze
příliš lidským, slabým, není to ideální situace, ale zcela
reálná. Proč o ni nemluvíme příměji? Nevydáme svědectví,
kterému dnešní člověk rozumí?
Pater Kuffa se nestydí mluvit s svých
mladických citech. Také byl zamilovaný, přesto se stal knězem,
toužil po dcerce, ale stal se otcem desítek potřebných lidí.
Nemáme nouzi o kněze, kteří by byli zamilovaní, ale romantické
lásce nepodlehli, nemáme nouzi o ty, v kterých klíčila dlouhá
léta a desetiletí a oni nezaváhali více než komorník Stevens,
přesto se o tom nemluví, ačkoliv by se to k mnohému hodilo.
A tak se ptám, drazí zpátečníci, v
čem je problém tohoto narativu?
Poslední tři příspěvky věstí, že zítra brzy ráno sedám do auta a vyrážím na tři měsíce (internetových) prázdnin. Jsou to věci, které jsem napsal pro Zpátečníky, ale nepublikoval, protože mi na každém z nich něco zásadního vadí. Na každém z nich se mi také ale něco líbí, a tak s trochou tolerance snad mohou být čtení hodné.
OdpovědětVymazatNení novinářsky lákavý...?
OdpovědětVymazat(btw. nějaká Afrika?)
Nikdo nechce číst o spořádaných a hrdinných katolících, ale o katolících ničemech, aby si mohl obhájit, proč k nim taky nepatří a patřit nemůže...
OdpovědětVymazatAle vlastně mě to přivádí k myšlence, o níž teď často rozjímám. "Je nás víc", ba dokonce nejvíc...tak proč se necháváme minimálně mediálně válcovat? Proč si prezident Mexika (80% katolíků!!!!!) netroufne v TV použít "katolický" a "Ježíš Kristus"? Proč si já pořád připadám v defenzivě? Proč nejsem schopná říci, "Milá paní, mýlíte se?" (poslední poznámka je spíše povzdechem nad vlastní zbabělostí než námětem k přemýšlení)
Před devíti lety (!) jsem jako prvňáček na FF UK napsal povídku o knězi v pohraničí, který se ve slabé chvíli tváří v tvář šedivé každodennosti své služby rozhodne vyhledat svou lásku z gymnaziálních let (jíž své city nikdy nevyznal). Zjistí, kde bydlí, vypraví se za ní, cestou o lecčems mudruje. Zastaví auto před domem, kde má doytčná bydlet, dívá se do rozsvícených oken... a nakonec jede zpět. [BTW pro hledače autobiografických prvků: tehdy by mě ani ve snu nenapdalo, že skončím v semináři... a za Litoměřickou diecézi]
OdpovědětVymazatTj. přinejmenším jeden případ Matem zmíněného narativu by se ve světové literatuře našel. :-)
Ale i další: co Zapomenuté světlo (ať již literární Demlovo nebo filmové s Polívkou)? Nebo výtečný Hasslerův román "North of Hope". Někdy bych sem o něm měl napsat. A zatím si ho můžete přečíst.
Těžko říct.. Každopádně Ishiguro je mistr narativů - v dobrém i špatném.. Remains of the Day mě nechal chladným (byť to byla příjemná oddechová podívaná), na druhou stranu z Never Let Me Go mi běhá mráz po zádech ještě dnes když si na to vzpomenu. Kdo neviděl, ať raději nekouká...
OdpovědětVymazat