čtvrtek 24. května 2012

Odlesky tří prstenů


Konečně jsem napravil další rest minulosti a přečetl Pána prstenů. Nebudu jej nijak hodnotit, nebo popisovat, to by bylo bláhové, ale rozhodl jsem se uvést zde několik výňatků, které shledávám zvláště důležitými, krásnými či příznačnými, abyste si i vy mohli zavzpomínat.

Rozhovor při předávání Prstenu nastiňuje dva odlišné koncepty svobody:
„A já si ho nechám, abyste věděl.“
Gandalf vstal. Promluvil přísně. „Budeš hlupák, když to uděláš, Bilbo,“ řekl. „To je čím dál jasnější, z každého slova, co říkáš. Už má nad tebou příliš velkou moc. Nech ho být! A pak můžeš jít a budeš svobodný.“
„Udělám, co já chci a co se mně zlíbí,“ řekl Bilbo zarputile.

Gandalfovy moudrosti:
I
„Rád bych, kdyby se to nebylo stalo zrovna za mých časů,“ řekl Frodo.
„Já taky,“ řekl Gandalf, „a každý, kdo se takového času dožije. Ale my o tom nerozhodujeme. Rozhodovat můžeme jen o tom, co udělat s časem, který nám byl dán.

II (o kněžském povolání)
„Já ho opravdu chci zničit!“ vykřikl Frodo. „Nebo vlastně, nechat ho zničit. Já nejsem stavěný na nebezpečné podniky. Kéž bych ten Prsten nikdy ani neviděl! Proč ke mně přišel? Proč jsem byl vybrán?“
„Takové otázky nelze zodpovědět,“ řekl Gandalf. „Můžeš si být jistý, že to nebylo pro nějakou přednost, kterou jiní nemají: rozhodně ne pro moc nebo moudrost. Ale byl jsi vybrán, a proto musíš užívat té síly a odvahy a vtipu, které máš.“

Proti tomu logika Boromirova: „Jestli vůbec nějací smrtelníci mají nárok na Prsten, tak jsou to Muži z Númenoru, a ne půlčíci. Vždyť jsi jej dostal jen nešťastnou náhodou. Mohl být můj. Měl by být můj. Dej mi ho!“

III (Gandalfova pokora)
„Cože? V hádankách?“ řekl Gandalf. „Ne, mluvil jsem nahlas k sobě. To už je zvyk starců: vyberou si nejmoudřejšího z přítomných a k němu mluví; dlouhá vysvětlení, která potřebují mladí, jsou únavná.“

IV O usmrcení (Gluma)
„Zaslouží smrt! To asi ano. Spousta těch, co žijí, zaslouží smrt. A někdo umírá, a zasluhuje život. Můžeš mu ho dát? Potom nevynášej příliš horlivě rozsudky smrti ve jménu spravedlnosti, když máš strach o vlastní bezpečnost. Protože ani ti nejmoudřejší nedohlédnou do všech konců.“

Výhody dobra proti zlu:
1) zlo nemůže dobro pochopit
Podle jeho moudrosti by to byla těžká rána jeho moci. Skutečně, má veliký strach, protože neví, kdy se nečekaně objeví někdo mocný, kdo bude vládnout jeho Prstenem a povede proti němu válku, pokusí se ho svrhnout a dosadit se na jeho místo. Že bychom si přáli svrhnout jeho a neměli na jeho místo nikoho, je myšlenka, jaká mu nepřijde na mysl. Že bychom se pokusili zničit Prsten samotný, to ho ještě nenapadlo ani v nejčernějším snu.

2) dobro se navzájem nepožírá
„Zvláštní síly mají naši nepřátelé a zvláštní slabosti!“ řekl Théoden. „Odedávna se však říká: zlo často zmaří jiné zlo.“

3) zlo netvoří
„Ne, jedí a pijí, Same. Stín, který je vypěstoval, umí jen křivit a napodobovat, ne tvořit, nic nového a vlastního. Myslím, že skřetům nedal život, jenom je pokazil a pokřivil, a když mají zůstat naživu, musejí žít jako jiní živí tvorové.“


O entských jménech:
„Takže moje jméno je jako příběh. Opravdová jména vám řeknou celý příběh věci, ke které patří; tak je to v mém jazyku, ve staré entštině, jak byste ji nazvali. Je to krásná řeč, ale moc dlouho v ní trvá, než se něco řekne, protože my v ní říkáme jen to, co stojí za to, aby se říkalo a poslouchalo dlouze.“

Trpaslík se vzdává poznané krásy, aby mohl splnit svůj úkol:
Pověz mi, Legolasi, proč jsem se vydal na tuhle výpravu? Neměl jsem zdání, kde leží největší nebezpečí! Pravdu měl Elrond, když říkal, že nemůžeme předvídat, s čím se po cestě setkáme. Muka ve tmě, to bylo nebezpečí, kterého jsem se obával, a to mě neodradilo. Ale nebyl bych šel, kdybych znal nebezpečí světla a radosti. Nejhorší ránu jsem dostal teď při loučení, i kdyby mě ještě dnes v noci vlekli před Temného pána. Běda Gimlimu, synu Glóinovu!“
„Ne!“ řekl Legolas. „Běda nám všem! A všem, kteří chodí po tomto pozdním světě. Tak už to bývá: nalézat a ztrácet, jak se zdá těm, jejichž člun pluje po proudu. Ale já tě mám za šťastného, Gimli, synu Glóinův. Vždyť trpíš svou ztrátu z vlastní svobodné vůle a mohl jsi volit jinak.“

Aragorn o nekatolické tradici:
Nepohrdej však moudrostí, která pochází z dávných časů; často se totiž stává, že báby chovají v paměti pověst o věcech, které kdysi museli znát moudří.

Na závěr dva návrhy na pořekadla:
1) Všem nám jsou nebezpečné prostředky umění hlubšího, než jaké ovládáme sami.

2) „Jinak to nešlo,“ odpověděl Aragorn. „Ten, kdo nedokáže v nouzi zahodit poklad, je spoután. Jednal jsi správně.“

8 komentářů:

  1. Carissime, sebral jsi mi vítr z plachet. Dvě minuty před tím, než jsem na zpátečníky vyvrhl svůj příspěvek z ranku české literatury, se tu objevil Tvůj. Inu, počkám na příští týden, ať tu není přepříspěvkováno.

    OdpovědětVymazat
  2. Rozhodně nečekej. Jestli počkáš, pak tě budou trápit výčitky svědomí z neaktivity na Zpátečnících až zase v půlce srpna.

    OdpovědětVymazat
  3. Seznávám, že si Tolkiena poslední dobou dávkuji přímo jako duchovní četbu. Ke konci postu jsem putoval k Orodruině. Nyní o velikonocích prožívám se "zmrtvýchvstalými" hobity překvapení nad nečekaným vítězstvím dobra.

    Pár odstavců si přečtu skoro každý večer.

    Nyní zbývá obrátit ještě skeptického zpátečníka Milana!

    A pokud jde o citáty: za ně, Mate, dík. Čím víc však JRRT čtu, tím víc soudím, že to veliké tam není ve verbalizovaných moudrostech, ale v příběhu samotném a v symbolech (a ani jedno z toho se do citátů nevměstná).

    OdpovědětVymazat
  4. Moc se těším, až mi svůj vhled do díla někdy vyložíš řádně. Můžeš se na to i připravit. Jinak s primátem příběhu (jehož jsou však tyto citáty často interpretací) souhlasím. Symbolů si mé povrchní oko, žel, na první přečtění moc nevšímalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, citáty jsou často interprettací příběhu, zároveň však JRRT (a taky CSL a MacDonald) o mytopoetickém vyprávění říká, že přesahuje každý výklad a nedá se bez zásadní ztráty redukovat na nějaké teorie nebo poučení. Mimochodem to samé, myslím, zdůrazňuje CVP, pokud jde o soteriologický význam kříže. Událost Ukřížování znamená vždy více než sebelepší pokusy o teoretické uchopení jejího smyslu.

      Vymazat
  5. Vida, když tak pročítám diskusi, možná by se Matovi ta "Philosophy of Tolkien" vlastně docela hodila. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spíš bych ho pro začátek měl k přečtení chvalně známého Tolkienova esej O pohádkách.

      Vymazat
  6. Stačí poslat poštovní adresu..

    Abych si přečetl kapitolku je už trochu pozdě, ale už vím, co si ráno pustím v autě při cestě do práce :) (Už jsem JRRT asi 3 týdny neposlouchal!)

    OdpovědětVymazat