úterý 7. února 2012

CVP: (skoro) ipsissima verba

Hotová je zkouška, hotov jsem i já. A nyní jsem neodolal pokušení podělit se s Vámi o několikero patřičně peprných prohlášení v nadpisu iniciálami zmíněného profesora:
„Když dogmatiku přirovnáme k architektuře, pak magisterium určuje pravidla statiky. Mnozí můžou držkovat, že to omezuje jejich svobodu, ale stavba, která nerespektuje statiku, spadne.“
„Kolegové, překlad je jako žena: buďto je věrnej a pak není krásnej, anebo je krásnej, ale pak není věrnej.“
„Jestliže vyznáváte transcendentního Boha, pak si děláte prdel ze všeho, co se jako Bůh tváří, ale Bohem není.“
„Takovýho Boha nikdo nečekal, kterej si nechá rozbít držku.“
[Argument proti Feuerbachovi, jenž se domníval, že křesťanství je projekcí lidských očekávání na nebesa]
Mimochodem, jak je to s etikou vět vynesených z přednášky? Je takové vhodno takhle na zpátečnících citovat s uvedením autora (jemuž patří), anebo bez něj (neboť je nenapsal) anebo je necitovat vůbec (neboť byla možná určena jen pro kontext posluchárny)?
Zvolil jsem kompromis (háje se před svědomím tím, že univerzitní přednáška je věcí veřejnou).

2 komentáře:

  1. Přidávám tři ze svých výpisků:

    O teologické metodě: „O Bohu můžeme mluvit jen blbě a my se snažíme, aby to bylo co nejméně blbě.“

    O posledním čase, ve kterém žijeme: „Hospodinova ruka již třímá splachovadlo dějin.“

    Eklesiologický aforismus: „Optimisté si myslí, že církev je uskutečněné Boží království, pesimisté se obávají, že je tomu skutečně tak“

    OdpovědětVymazat
  2. U c.v. jsem taky před několika lety dělal zkoušku z trinitologie a christologie na cmtf. Bylo to něco zcela jiného, než všechny ostatní kurzy. Zrovna v té době začínala spojenecká operace v Afghanistánu a c.v. nás v té souvislosti vybízel, abychom si představili, že ta zkouška je jako přelet nad Afghanistánem: že jsme američtí piloti a on je Usáma bin Ládin, který po nás bude střílet. Při první zkoušce jsem bohužel dostal zásah do křídla, takže jsem se musel vrátit zpátky na základnu, christologie pak už byla lepší. Byl to ale skvělý zážitek, myslým, že by se c.v. docela dobře uživil i jako i jako bavič v prime time nějaké komerční televize.
    Jenom mám někkyd trochu pocit, že se mi nepodařilo to učivo úplně vnitřně vstřebat, hlavně pokud se týká Trojice. Někdy mi připadlo, že měl to učivo příliš rozčleněné na jednotlivé kapitoly a že bylo trochu obtížné vytvořit si z toho pak nějaký ucelený dojem.
    Takže vám přeju ať zvládnete i christologiii a taky vám přeju, aby c.v. nepřišel na to, že zde citujete jeho ústní výroky, protože si myslím, že by z toho asi neměl moc velkou radost :))

    Libor

    OdpovědětVymazat