úterý 7. února 2012

Rovnost, ale jaká?

[Tento příspěvek byl původně míněn jako další komentář k Schmemannovi, ale poněkud se rozrostl. Uvádím ho tedy samostatně.]
Katolická církev k pohoršení mnohých – i některých teologů – není při všem svém zdůrazňování rovnosti všech lidí před Bohem ve svých strukturách ani rovnostářská ani demokratická, a prý proto neodpovídá Ježíšovým požadavkům.
Kritikové berou do ruky Písmo a citují Ježíšova slova: „Nikomu neříkejte ´otče´“ (Mt 23,9). Zapomínají přitom, že jen o o dva verše dál v Mt 23,11 stojí: „Kdo je z vás největší, bude váš služebník“, což je výrok na hony vzdálený rovnostářským představám. Zdůrazňuje nikoliv egalitářství, ale novou hierarchii: hierarchii služby. Mezi učedníky jsou někteří větší a někteří menší: ať už jde o přirozené schopnosti anebo později o autoritu vyplývající ze svěcení či úřadu. Mnohé formy nerovnosti jsou legitimní a není cílem je smazat. Důležité je však vědomí, že nekonstituují hodnotu člověka před Bohem. V logice Božího království totiž není nikdo hodnocen podle světských pravidel precedence, ale míry sebevydání - ať už jde o službu uklízečky na veřejných toaletách anebo o službu papeže. Od časů sv. Řehoře Velikého patří k papežovým titulům i přídomek servus servorum Dei. Idea hierarchie je v katolické církvi těsně spjata s ideou diakonie.
Tak jako o církevním panování lze i o světském spolu s katechismem říci, že autorita nemá být negována, ale spojena s ideálem služby. Míra naplnění tohoto ideálu je důležitější než vlastní podoba politického zřízení. Zbožšťování, nelegitimní sebeprosazování člověka není jen problémem autoritativních režimů, ale může infikovat i demokracii – zvláště v dobách, kdy se neúměrně zdůrazňují práva jednotlivce na úkor jeho povinností vůči druhým. V takovém případě může jít o režim podporující individuální pýchu, kdy si každý může říkat „Já jsem stejně dobrý jako ty“, zapomínaje, že rovnost před zákonem neznamená rovnost ve schopnostech ani v ctnostech. Demokratické zřízení, byť obvykle lepší nad jiné, se může zvrhnout ve vládu zbožštěného davu, v ochlokracii, před níž varovali již antičtí filosofové klasické epochy. Naopak ne každá hierarchie musí znamenat totalitu – nejen v klášterech je poslušnost cvičištěm pokory. Existence představených a podřízených, duchovních otců a duchovních synů, vládců a poddaných, není vždy nespravedlivá.
Ale Ježíšův imperativ z Mt 23,9 je mimo jiné upozorněním všem – i těm nezbytným – autoritám světským tak jako církevním, že nynější hierarchie není hierarchií Božího království, v němž platí pravidlo precedence nikoliv na základě vnějšího úřadu, ale na základě pokory a sebezřeknutí. Ti, kdo jsou nyní ustanoveni jako „otcové“, jsou v první řadě Božími dětmi a jejich v řádu tohoto světa přednostní postavení je jim dáno k tomu, aby svým bratrům, ostatním Božím dětem, sloužili. Bijeme se za práva a za rovnost a zapomínáme na osobní obrácení a pokoru srdce.

6 komentářů:

  1. Veľmi pekne zhrnuté. Autora snáď poteší, že skoro identickú kázeň som minulú nedeľu počul v bromptonskom Oratóriu. Akurát inšpiráciou pre ňu bol verš evanjelia "[Petrova svokra] vstala a obsluhovala ho."

    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inu, nevím, jestli autora potěší, že jeho úvahy nabírají kazatelské kontury...
      S obsahem úvahy souhlasím, její jádro je ale stejně důležité pro "rovnostáře" jako pro příslušníky hierarchie, protože nechápou-li hluboce své poslání jako službu biskupové a kněží, chtěli bychom od ostatních příliš, kdybychom od nich požadovali, aby hierarchii takovým způsobem chápali.

      Vymazat
  2. Kus toho "kázáníčka" je vykuchán z ročníkovky pro Lormana - proto ten důraz na skutečnost, že hierarchie má smysl. Kdybych psal pro někoho ze ctitelů Lefebvrových , položil bych důrazy jinak, nejspíše tak jak píše Mat.

    Mr. Smollins

    P. S.: Za upozornění na kázavý sloh díky, musím se už pomalu začít bránit přílišné klerikalizaci duše, milé děti.

    OdpovědětVymazat
  3. Ach jaj, človek niečo prvýkrát v živote myslí ako kompliment... Asi sa na to vyprdnem a vrátim k starej dobrej irónii. Musíš však uznať, že k dokonalosti kázáníčku ešte niečo chýba, napr. poprehadzovať odstavce a pridať humornú historku zo svetových dňov mládeže.

    Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ROFL. Milane, z pod Pleše hlásíme, že návrat k ironii se podařil. K.+ A.

      Vymazat
  4. Ironie je bezpečnější. Člověk aspoň ví, jak to myslíš :-). Nesarkastická sdělení znějí uchu hříšného a poněkud převzdělaného (což s moudrostí nemá nic společného) seminaristy podezřele.

    Vtipnou historku z WYD si nechám jako zbraň do zálohy a použiju ji, až to budete nejméně čekat!

    OdpovědětVymazat