[Tento příspěvek byl původně míněn jako další komentář k Schmemannovi, ale poněkud se rozrostl. Uvádím ho tedy samostatně.]
Katolická církev k pohoršení mnohých – i některých teologů – není při všem svém zdůrazňování rovnosti všech lidí před Bohem ve svých strukturách ani rovnostářská ani demokratická, a prý proto neodpovídá Ježíšovým požadavkům.
Kritikové berou do ruky Písmo a citují Ježíšova slova: „Nikomu neříkejte ´otče´“ (Mt 23,9). Zapomínají přitom, že jen o o dva verše dál v Mt 23,11 stojí: „Kdo je z vás největší, bude váš služebník“, což je výrok na hony vzdálený rovnostářským představám. Zdůrazňuje nikoliv egalitářství, ale novou hierarchii: hierarchii služby. Mezi učedníky jsou někteří větší a někteří menší: ať už jde o přirozené schopnosti anebo později o autoritu vyplývající ze svěcení či úřadu. Mnohé formy nerovnosti jsou legitimní a není cílem je smazat. Důležité je však vědomí, že nekonstituují hodnotu člověka před Bohem. V logice Božího království totiž není nikdo hodnocen podle světských pravidel precedence, ale míry sebevydání - ať už jde o službu uklízečky na veřejných toaletách anebo o službu papeže. Od časů sv. Řehoře Velikého patří k papežovým titulům i přídomek servus servorum Dei. Idea hierarchie je v katolické církvi těsně spjata s ideou diakonie.
Tak jako o církevním panování lze i o světském spolu s katechismem říci, že autorita nemá být negována, ale spojena s ideálem služby. Míra naplnění tohoto ideálu je důležitější než vlastní podoba politického zřízení. Zbožšťování, nelegitimní sebeprosazování člověka není jen problémem autoritativních režimů, ale může infikovat i demokracii – zvláště v dobách, kdy se neúměrně zdůrazňují práva jednotlivce na úkor jeho povinností vůči druhým. V takovém případě může jít o režim podporující individuální pýchu, kdy si každý může říkat „Já jsem stejně dobrý jako ty“, zapomínaje, že rovnost před zákonem neznamená rovnost ve schopnostech ani v ctnostech. Demokratické zřízení, byť obvykle lepší nad jiné, se může zvrhnout ve vládu zbožštěného davu, v ochlokracii, před níž varovali již antičtí filosofové klasické epochy. Naopak ne každá hierarchie musí znamenat totalitu – nejen v klášterech je poslušnost cvičištěm pokory. Existence představených a podřízených, duchovních otců a duchovních synů, vládců a poddaných, není vždy nespravedlivá.
Ale Ježíšův imperativ z Mt 23,9 je mimo jiné upozorněním všem – i těm nezbytným – autoritám světským tak jako církevním, že nynější hierarchie není hierarchií Božího království, v němž platí pravidlo precedence nikoliv na základě vnějšího úřadu, ale na základě pokory a sebezřeknutí. Ti, kdo jsou nyní ustanoveni jako „otcové“, jsou v první řadě Božími dětmi a jejich v řádu tohoto světa přednostní postavení je jim dáno k tomu, aby svým bratrům, ostatním Božím dětem, sloužili. Bijeme se za práva a za rovnost a zapomínáme na osobní obrácení a pokoru srdce.
Veľmi pekne zhrnuté. Autora snáď poteší, že skoro identickú kázeň som minulú nedeľu počul v bromptonskom Oratóriu. Akurát inšpiráciou pre ňu bol verš evanjelia "[Petrova svokra] vstala a obsluhovala ho."
OdpovědětVymazatMilan
Inu, nevím, jestli autora potěší, že jeho úvahy nabírají kazatelské kontury...
VymazatS obsahem úvahy souhlasím, její jádro je ale stejně důležité pro "rovnostáře" jako pro příslušníky hierarchie, protože nechápou-li hluboce své poslání jako službu biskupové a kněží, chtěli bychom od ostatních příliš, kdybychom od nich požadovali, aby hierarchii takovým způsobem chápali.
Kus toho "kázáníčka" je vykuchán z ročníkovky pro Lormana - proto ten důraz na skutečnost, že hierarchie má smysl. Kdybych psal pro někoho ze ctitelů Lefebvrových , položil bych důrazy jinak, nejspíše tak jak píše Mat.
OdpovědětVymazatMr. Smollins
P. S.: Za upozornění na kázavý sloh díky, musím se už pomalu začít bránit přílišné klerikalizaci duše, milé děti.
Ach jaj, človek niečo prvýkrát v živote myslí ako kompliment... Asi sa na to vyprdnem a vrátim k starej dobrej irónii. Musíš však uznať, že k dokonalosti kázáníčku ešte niečo chýba, napr. poprehadzovať odstavce a pridať humornú historku zo svetových dňov mládeže.
OdpovědětVymazatMilan
ROFL. Milane, z pod Pleše hlásíme, že návrat k ironii se podařil. K.+ A.
VymazatIronie je bezpečnější. Člověk aspoň ví, jak to myslíš :-). Nesarkastická sdělení znějí uchu hříšného a poněkud převzdělaného (což s moudrostí nemá nic společného) seminaristy podezřele.
OdpovědětVymazatVtipnou historku z WYD si nechám jako zbraň do zálohy a použiju ji, až to budete nejméně čekat!