úterý 14. února 2012

Valentínske priznanie

Už je to raz tak – zamiloval som sa do tejto obarlovanej chovateľky pávov. Strávila v mojej posteli už niekoľko večerov. Nemusíte však písať sústrastné e-maily mojej manželke, ani konzultovať cirkevných právnikov, ako by sa dal náš nešťastný zväzok anulovať z dôvodu načistej pomätenosti jednej zo stránok; uvedená osoba je už skoro päťdesiat rokov na pravde Božej. Moje vzplanutie však preto nie je o nič mdlejšie, rád sa teda so spolu-Zpátečníkmi podelím o pikantné podrobnosti.

Úvodné žonglovanie metonýmiami radšej hneď na začiatku druhého odstavca utnem a prejdem rovno k veci. S menom americkej spisovateľky Flannery O'Connorovej (1925–1964) som sa stretol po prvýkrát na stránkach knihy canterburského arcibiskupa Rowana Williamsa Grace and Necessity: Reflections on Art and Love. Predmetom tejto knihy, ktorú mimochodom tiež odporúčam, je filozofia umenia, kresťanská estetika a vzťah medzi vierou a umeleckou tvorbou. Williams O'Connorovú rozoberá ako príklad umelkyne, ktorej poetika a prístup k tvorbe je formovaná dôkladnou filozofickou a náboženskou reflexiou. Moja zvedavosť bola Williamsovou analýzou iba rozdráždená, nie uspokojená. Ako sa vôbec z dievčaťa z, prepytujem, Savannah, Georgia, stane autorka, na ktorú chŕli ódy sám cambridgeský veľteológ a ktorej veľkým fanúšikom bol aj (na týchto stránkach už niekoľkokrát spomínaný) Thomas Merton?

O'Connorová získala bakalársky titul zo spoločenských vied na Georgia College and State University a absolvovala kurz žurnalistiky na University of Iowa. V 26-tich rokoch jej diagnostikovali autoimunitné ochorenie lupus, ktoré, ako mi bolo vysvetlené Tou Najpovolanejšou, ničí vnútorné tkanivá a spôsobuje postihnutým veľké bolesti kĺbov, horúčky a nakoniec zlyhanie obličiek. Po zvyšok života teda O'Connorová žila so svojou matkou a venovala sa len písaniu a chovaniu pávov. Zomrela ako 39-ročná a za celý život vydala len dva tenké romány: Wise Blood (česky Moudrá krev, Argo 2011) a The Violent Bear It Away. Jej Complete Short Stories, ktoré sa dajú zohnať z Amazonu alebo Ebayu za bagateľ, majú v paperbacku len o niečo viac ako 500 strán; prvá zbierka poviedok, A Good Man Is Hard To Find je tiež preložená do češtiny (Dobrého člověka těžko najdeš, Argo 2010).

V úvode k českému prekladu Wise Blood cituje prekladateľ názory O'Connorovej južanských susediek na jej tvorbu: "Je to hodná holka, každou neděli sedí v kostele... Ale ty její knížky, to je prostě hrůza. Já se od ní radši držím dál, aby o mně taky něco nenapsala." Susedky mali pravdu – O'Connorovej knižky sú plné násilia, zmrzačených (fyzicky, duševne aj duchovne), krutých, alebo "len" hlúpych a bigotných postáv a groteskných situácií, aké poskytuje len (?) život na juhu USA. A ešte filozofie a náboženstva a túžby a zápasu s Božou milosťou. Jej hrdinovia sú často osamelí, pútnici, mnísi, hľadajúci, alebo tzv. "God-botherers" ako Hazel Motes, hrdina Moudré krve a zakladateľ Cirkvi bez Krista, "kresťan malgré lui". Absurdita, grotesknosť a násilie jej príbehov nie je svojvoľné, ale je teologicky zakotvené v tajomstve vtelenia ("The Incarnation makes us see the grotesque as grotesque..."). O'Connorovej jazyk je naviac ostrý ako britva, humor suchý ako seno v Tennessee, jej popisy tnú do živého a čitateľ si nad knižkou často uvedomí, že sa smeje, plače a modlí zároveň.

O'Connorovú formovala skúsenosť menšinového katolicizmu na protestantskom Juhu. Myslím, že aj v českej kotline by preto mohol zarezonovať jej trievy pohľad na cirkev ("We sometimes have to suffer more from the Church than we do for it.") a duchovný život, na míle vzdialený floskulám nedeľného katolicizmu, ktorý vieru považuje za "big electric blanket" a nevidí, že je to naopak "kríž", ktorý treba niesť. Z niekoľkých úryvkov z jej korešpondencie, s ktorými som sa doteraz stretol, som nadobudol dojem, že by z týchto jej textov bola aj dobrá duchovná četba, ale na donášku tejto knihy stále čakám, takže na vlastnej koži to odskúšané nemám.

O'Connorovej najslávnejšiu poviedku si môžete v origináli prečítať tu.

5 komentářů:

  1. No vida, tak já se to té minulý-týden-dorazivší korespondence F. O'C. budu muset snad dnes večer pustit.. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Parádní vyznání, carissime.

    O´Connorové korespondenci užívám jako duchovní četbu v malých dávkách už několik let a těší mě snad ještě víc než její povídky, z nichž nad některými plesám, zatímco z jiných bývám zmaten (asi jako ty Flanneřiny jižanské sousedky).

    Dosud jsem se nezkoušel pustit do jejích románů. Tvrdívá se, že jsou slabší než její povídková tvorba. Čekám, zda to někdo z přátel ověří či vyvrátí.

    Mimochodem, Flannery není jediný katolický klenot protestantského jihu USA. Dalším je Walker Percy, jehož nezařaditelnou knihu Lost in the Cosmos srdečně doporučuji. Má s dílem oné dámy leccos společného: snad ve spojení poněkud drsného, až vyšinutého humoru, filosofické hloubky a pravověří.

    OdpovědětVymazat
  3. No vida..nezní to tedy jako četba úplně vhodná pro ženu před porodem, ale do toho už není daleko a mohl by tedy stihnout dorazit nějaký ten román. Percyho jsem před nedávnem zkusila - Love in the Ruin. Fascinující, ale ve spojení s bouřícími těhotenskými hormony se to také ukázalo jako četba ne úplně žádoucí v pokročilém stadiu těhotenství..

    OdpovědětVymazat
  4. Tu je jedna "nerdy" přednáška o Flannery O´Connor od prof. Hungerfordové z Yale: http://oyc.yale.edu/english/engl-291/lecture-3. Když se dívám na ty Yale Open Courses, říkám si, že KTF má co dohánět... A taky, že jsem poněkud vyšinut, když hned druhý večer po konci vyčerpávajícího zkouškového strávím dobrovolně několikahodinovým sledováním akademických žbleptů. Snad to může být klasifikováno jako vzdálená příprava na dobu postní případně jako blízká příprava na Bohnice.

    OdpovědětVymazat
  5. Vďaka za odkaz na prednášku, poslúžila ako výborný podmaz pri balení pozemských statkov do kartónových krabíc... K porovnaniu Yale vs. KTF no comment, ale musím dodať, že ma Tvoje kratochvíľne brúzdanie akademickými zákutiami internetu vôbec neprekvapuje... Čo iné si správny inťoš dopraje po období núteného štúdia, ako štúdium nenútené?!

    Milan

    OdpovědětVymazat