neděle 8. ledna 2012

Dva pohledy na modlitbu

Abych 1) zatrhnul zpátečníkům čistě zpátečnické tendence a 2) utišil výčitky svědomí z toho, že nic nedělám s mojí krizí v modlitbě, která trvá od té doby, kdy jsem se začal modlit, zakoupil jsem si knížečku od kardinála Caspera Událost modlitby. Jedná se o nastínění místa a funkce modlitby v životě dnešního člověka, který se chápe personalisticky.

Casper se v předmluvě brání nařčením z elitářství a hned po započetí čtení jsem dával za pravdu žalobcům. Autor vychází z Kanta, Hideggera, Lévinase a Rozenzweiga a bez znalosti myšlení a terminologie těchto pánů pravděpodobně brzy knihu odložíte (já ji neodložil, ale jen proto, že jsem po 4 měsících studia v Italštině už zvyklý, že čteným textům nerozumím).

Kniha má řadu silných míst, například její pojetí úpadu náboženství ve světle nastíněného systému je trefné a vůbec, pojednává o světě a člověku tak, jak jej chápu, a tématizuje problémy, které jsou vlastní naší době. Nelze ale ani pominout to, že kniha je postižena intelktuálněním (ve stylu personalismu vytvářím pa-/novotvar, který nijak nedefinuji, ale čtenář je schopen jej intuitivně uchopit) a že stěží někomu pomůže modlit se. Navíc není jasně vytyčeno, jaký je rozdíl mezi modlitbou křesťanskou a modlitbou jiných náboženství, protože se vychází ze společného antropologického základu.

Druhá kniha o modlitbě mi byla darována a zcela mění ráz toho příspěvku. Byl zamýšlen jako protiváha Aidanových liturgických článků. Podtext byl jasný – nejen staré je dobré, ale to se díky Možnostem a melodiím otce Jeronýma, naprosto nepovedlo.

Obě knihy mají ve středu svého zájmu modlitbu, vztah k Bohu a zdařilý lidský život. Jazyk kardinála Caspera je učenecký, elitářský, čtenáři není úplně jasná návaznost jednotlivých kapitol a projednání vůbec působí jako rozsáhlý nástřel tématu. Spisek trapistického mnicha působí zcela jinak, jako sevřená struktura na pomezí traktátu a umění, každé slovo je na svém místě a vše je z jazykového hlediska srozumitelné. A tu přichází jediné, zato však obrovité ALE … otec Jeroným neargumentuje, prostě popisuje duchovní skutečnosti, jako by byly něčím zřejmým a prostým. Tak se však skoro nikomu nejeví. Pro porozumění otci Jeronýmovi je nutné více než obsáhnout definice dvaceti termínů jako u Caspera, je potřeba autentické duchovní zkušenosti podobného druhu (na rozdíl od otce Jeronýma si nejsem jist, jestli neexistují jiné přístupy). Proto, na rozdíl od pojednání kardinála, spisek mnicha může být mnohými intelektuály zlehčován a vysmíván.

Možnosti a melodie jsou nádhernou syntézou zkušeností duchovního života otce Jeronýma. Druhou polovici knížečky tvoří Modlitba nad záchrannou sítí, což je úvod do metody modlitby otce Jeronýma z pera jeho žáka otce Mikuláše a právě tato část mi dala přesné a praktické pokyny, kudy vykročit z marastu, v němž se má rozjímavá modlitba nachází. V mnohém mi otevřela oči a na rozdíl od ignaciáncké metody (v níž se bezmocně plácám) a jejich derivací vyhovuje mým přirozeným sklonům. Jestli to fungovalo se mne můžete zeptat po záběhu do modlitby, který podle otce Jeronýma trvá nějakých 5000 hodin na kolenou a před svatostánkem.

Uvidíme.

9 komentářů:

  1. Dobrá volba, nechť tedy záchranní síť dobře slouží nejen oněch 5000 hodin!

    OdpovědětVymazat
  2. Casperovu knihu neznám, ale podle Tvého popisu nevypadá jako kniha, po které bych šáhla v případě, že bych chtěla knihu, která mi skutečně pomůže modlit se. Může to být zajímavý intelektuální počin a pokud bychom ji chápali pouze jako snahu o intelektuálně-filosofické (možná?) uchopení tématu modlitby, může posloužit docela dobře.

    Možnosti a melodie patří podle mě k nejkrásnějším Jeronýmovým textům. Beru je do ruky vždy, když modlitba skřípe už neúnosně a potřebuji nějakou vzpruhu. Sice osobně dávám přednost první části, ale to je jen otázka osobího vkusu a momentálního stavu.Přeji vytrvalost!

    OdpovědětVymazat
  3. Překvapujete mne. Myšlení otce Jeronýma je hodně mnišské a on sám píše pro řeholníky. Nejsem si úplně jist, do jaké míry jsme schopni jeho text chápat z našich pozic ... ale zjevně si jej můžeme oblíbit.
    Řekl bych, že výběr klíčové statě není otázka osobního vkusu. Možnosti a melodie je název jak knihy, tak první části, a není to pouze editorská volba. Jeronýmův text je vskutku meritem knihy, ale text otce Mikuláše poskytuje kontext, který mi bylo třeba, abych toto jádro dokázal zapojit a snad i zužitkovat, to bylo obsahem mých slov.
    Casperova kniha není něčím, po čem bych sáhnul, kdybych měl problémy výhradně s metodou modlitby, může být ale užitečná pro někoho, kdo stále ještě hledá skutečné místo modlitby ve svém životě (jakkoliv je to po 5 letech formace tristní).

    OdpovědětVymazat
  4. Ja len upozorním, že freiburský teológ Bernhard Casper a kardinál Walter Kasper sú rozličné osoby. Otec Jeroným (aj keď nie konkrétne uvedená kniha) patrí mezi moje obľúbené, ale rozhodne nie každodenné čtivo. Podobne ako Mat som pri ňom občas pocítil frustráciu duchovného "amatéra", ale dosvedčujem, že povzniesť dokáže aj napriek tomu.

    Milan

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za opravu. Vždycky na to zapomenu. Jako kdybychom měli na světě málo jmen nebo mnoho velkých osob v církvi, že se musí dva jmenovat příjmením stejně.

    OdpovědětVymazat
  6. To by nebyl Aidan, aby si taky pár poznámek nepřihodil

    1) Pokud jde o to obrovské ALE…, o němž Mate píšeš, myslím, že právě ono je důvodem, proč už tolik mých přátel (často nezávisle na sobě) zmíněný text Otce Jeronýma pro svůj duchovní život objevilo. Svědectvím ze zkušenosti a ne planými chytristikami se přeci projevují praví duchovní mistři od dob pouštních otců až dodnes: než aby představovali mapu cest, na které nikdy nevkročili (anebo po nich nikam nedošli), zvou k následování po té, po níž doputovali až do míst, která zanechala světlo v jejich tváři. A druzí se cítí skrze ně přitahováni Kristem a modlitbu si zamilují. Není nakonec lepším argumentem pro modlitbu tvář světce, anebo jeho život (Edith Steinová přečetla tereziin životopis a odtud to měla už jen krok ke křtu a dva do kláštera) než traktáty intelektuálů, kteří v patnácti chytře strukturovaných, poznámkami pod čarou ověšených bodech doloží třeba „ontologickou nutnost modlitby“?

    2) V nultém ročníku v konviktu nám bylo předloženo možná desatero způsobů, jak rozjímat a mnohé jsem vyzkoušel a všechny mě unavily a záhy jsem nabyl dojmu, že prostě nejsem ten správný modlitební typ. O rok dva později v Praze přišel otec spirituál, nad mnohostí metod pokrčil rameny, ukázal na Možnosti a melodie a řekl: „Tu knížku bych si přál znát zpaměti.“ A bylo to. Zhltl jsem ji a naprosto mě odrovnala: líčí modlitbu tak, jak jsem k ní tíhnul, ale jak jsem se jí neodvážil věnovat. Autor říká věci jakoby samozřejmé, ale nesmírně důležité a dlouho nikým nevyslovené.

    3) První část je literárně krásnější, ale ta druhá je nedocenitelným zácvikem do metody. Myslím, že právě Modlitba nad záchrannou sítí, je textem, který v posledních letech nejvíce – i prakticky – ovlivnil můj život.

    4) Už vícekrát tu zaznělo, zde se lze po způsobu Otce Jeronýma modlit i ve světě při starostech o rodinu. To za nikoho druhého zodpovědět nemohu. Dokážu si to představit jen obtížně, ale přesto jsem nakonec po delším váhání knížku jedné zbožné sedminásobné mamince (děti má ve věku 0-16 let) věnoval. I když rodinné radosti a starosti takovému člověku nedovolí vyhradit pravidelné modlitbě třeba několik hodin denně: přece lze z textu nasát leccos zásadního – třeba o invokacích, o vytrvalosti, o knize jako pomocnici proti planým sněním atd. Ostatně není to titul pro mistry, ale pro začátečníky, kteří touží po životě v Boží blízkosti.

    5) To jsem toho zase naplkal… až budete přemýšlet, co mi dát příští rok k Vánocům, zkuste třeba kondenzátor slov.

    OdpovědětVymazat
  7. Bratře Aidane, naopak, tvé poznámky jsou většinou přímo medotekoucí (údajně akjektivum nevyšší kvality ve středověké mystické literatuře). Jen mne překvapuje, vy Filištýni, že snad všichni jste to četli, všem se vám to líbilo, pro mnohé z vás to byla důležitá či dokonce klíčová kniha a nikdo mi o tom nic neřekl! K čemu máme ty Zpátečníky?

    OdpovědětVymazat
  8. Knihu Benharda Caspera jsem ještě nedočetl, ale po první třetině (antropologická náštřel) bych ji tipoval na svou "knihu roku";)
    Chápu, že její jazyk není pro každého, ale věřím, že nebude zklamán, kdo podstpoupí intelektuální námahu.
    Nedokážu ještě posoudit, jak může pomoci co se "metody" modlitby týká, ale mohu říci, že mě už několikrát "do kolen" poslala. Pomohla mi zahlédnout stopu Slávy Nekonečného.

    OdpovědětVymazat
  9. Vítej, Jiří, a díky za upozornění, že jsme většinou z nás nečteného Caspera upálili předčasně. Není to poprvé, co jsi mě usvědčil z příliš zbrklých odsudků. Knížka, která probouzí touhu po modlitbě, snad nemůže být tak zlá… Že bych ji nakonec zkusil otevřít?

    OdpovědětVymazat