středa 9. listopadu 2011

Církev popíračů holocaustu, pedofilů, pácáků a küngovců, tedy církev svatá

Předběžná douška: Za formu tohoto článku se omlouvám na začátku, na konci a ještě jsem musel vytvořit tuto poznámku, abych se zcela zabarikádoval před zaslouženou kritikou. Ani po několikáté jsem nebyl schopen dát mým myšlenkám tvar, tudíž to považujte za náčrt, který však bratrské sdílení snese. Rád bych znal váš názor, jestli jsem úplně mimo, nebo jestli lze některé body schválit.

Již ve mne dozrála úvaha o jednom výrazném rysu církve – o její univerzalitě. Bolestně si uvědomuji svoji malost a neschopnost ji sestavit lépe. Nejde o racionální koncept, jenž předkládám ke kritice, ale střípek z mého pojetí světa, jež je zakořeněno hlouběji než jakákoliv myšlenka. Rád bych se odpíchl od dlouhé citace z řeči starce Zosimy z Bratrů Karamazových. Prosím, čtěte ji s otevřenou myslí a otevřeným srdcem.

Vězte, drazí, že jeden každý z nás má nepochybně vinu za všechny a za všechno na světě nejen ve smyslu obecné lidské viny, ale i každý jednotlivě za všechny lidi a za každého člověka na tomto světě. Toto poznání je korunou života pro řeholníka i vůbec pro každého člověka. Neboť mnichové nejsou zvláštní druh lidí, nýbrž jen takoví lidé, jací by měli být všichni na světě. Jedině v tomto vědomí se může naše srdce přiklonit k nekonečné všelidské lásce, neznající nasycení. Pak bude každý z vás schopen láskou získat celý svět a smýt svými slzami hříchy světa. (…) Nechovejte nenávist k atheistům, lži učitelům, materialistům, a to ani ke zlým, tedy nejen k dobrým, neboť i mezi nimi je mnoho dobrých lidí, obzvláště v naší době. Pamatujte na ně ve svých modlitbách takto: Bože, spas všechny, za které se nemá kdo pomodlit, spas i ty, kdo se nechtějí k Tobě modlit. Hned dodejte: neprosím Tě o to v pýše, neboť sám jsem ze všech lidí nejbídnější.“

Nehodlám obhajovat tento úryvek ve všech jeho jednotlivostech, to by bylo nepřístojné a nemožné – s částí nesouhlasím, či lépe řečeno ji ani nerozumím natolik, abych jí mohl oponovat. Před lety bych to považoval za žvást celé. Vrchol nestoudnosti jsem viděl ve zbožné póze některých velkých světců, jež se označovali za zvláště veliké nebo dokonce největší hříšníky. Potřeboval jsem dostat jednu do čuni, abych pochopil, že jsem fracek a v tom, co považuji za pózu se skrývá hluboká pravda. Proto nechci žádat, abych pochopil i zbytek úryvku, poněvadž by to pravděpodobně bolelo.

Moje teze je jednoduchá (a upozorňuji, že se jedná o moje myšlenky, jež nepodsouvám Dostojevskému, kterého bych nerad zplošťoval): Všichni lidé (až na dvě výjimky, k nimž, drahý čtenáři, nepatříš) se podílejí a mají odpovědnost za hřích světa. Samotná naše podstata je v přímém kontaktu se zlem, jež nás také prostupuje. Této nikdy nemizející přítomnosti zla v našem životě se v tomto věku nemůžeme zbavit. Tady bych jako podklad rád citoval několik míst z listu Římanům jako doložku, ale to bych si v tomto listu musel být jistější.

Malý historický průhled do tématu hříšníků a církve. Starozákonní pojetí svatosti spočívá v Božím a lidském oddělení se od hříchu: „Nenávidím ty, kdo se drží šalebných přeludů, já spoléhám na Hospodina.“ (Ž 31,1) Ježíš, zcela svatý, nám ale představil jinou tvář Boha, který se hříšníka neštítí, ale okamžitě mu odpouští hříchy … dokonce aniž by o to požádal nebo projevil lítost (Mk 2,5). Zde se církev nikdy necítila oprávněná jednat tak suverénně jako Ježíš, který věděl, co je v člověku (Jan 2,25). V prvních stoletích byl sváděn teologický spor o možnost druhého pokání. Jedni tvrdili, že pokud někdo po křtu těžce zhřeší (především zapření víry, vražda a cizoložství), má být od církve navždy oddělen, jiní dávali hříšníkovi šanci na ještě jedno pokání (tj. po tom křestním). Po splnění všech podmínek období kajícnosti, jež mohlo trvat několik let byl hříšník znovu zařazen do církve, často však mu až do smrti mělo zůstat něco z postoje kajícníka. To se změnilo s barbarizací církve, ehm... chtěl jsem říci s pokřesťanštěním zaalpí. Zde bylo při prosazování této praxe problematické hlavně to, že naprostá většina křesťanů se po valnou většinu svého života nemohl těšit z plného spočinutí v lůně církve. Vraždy a cizoložství zkrátka byly mnohem běžnější v barbarské Evropě 8.-10. století než na sklonku antiky v rámci radikální minoritní náboženské skupiny. Tento problém vyřešila praxe ušní zpovědi s možností mnohačetného pokání. Byl to ten největší mravní ústupek v historii církve, která se již zabydlela ve své roli reprezentanta státního náboženství. Radikalita prvních století už se nikdy nevrátila.

Teď se krátce podívejme na jinou záležitost. Je docela jednoduché stát se v současné době členem katolické církve, stačí zažádat o křest, pravdivě vyznat víru, přijmout křest a je to. A jak opustit katolickou církev? V tomto se církev podobá peklu z pohádky „S čerty nejsou žerty“, co zchvátí, to už nenavrátí. Vystoupit z katolické církve totiž z hlediska církevně právního možné není (od nového CICu) a dokonce ani exkomunikace příslušnost k církvi neruší. Nejen tedy, že se církev během historie zbavila prostředků k odstraňování nepohodlných členů, ale ani neumožňuje nevěřícím lidem následovat své svědomí a vystoupit z církve. To byla nicméně odbočka, hlavní myšlenka je následovná – jednou katolík, katolíkem napořád.

To s sebou kromě jiného přináší dvě zcela nepopiratelné skutečnosti: pokud je člověk katolíkem, 1) sdílí církev nejen s hříšníky, ale dokonce s těžkými hříšníky (vrazi, pedofilové, svatokrádežníci, pokrytci z povolání...), některé z nich církev vyloučila ze své aktuální přízně, ale stále je považuje za své syny. 2) Sdílí církev s lidmi, kteří mají výrazně jiný názor na přístup ke světu a mnohým otázkám věrouky.

Obé považuji za důležité, ale tento článek se v intencích Dostojevského slov zaměřuje především na první aspekt, byť ten druhý je rovněž podstatný natolik, že se propracoval do názvu této statě. Nutnost integrovat v našem společenství i veliké hříšníky nás nutí přijmout svoji vlastní hříšnost. Pokud jste se zděsili, musím vás upokojit jedinou českou větou, kterou umí jeden z mých kanadských spolubratří v Nepomucenu: Nejsem slizký liberál. Tato integrace totiž probíhá na dvou odlišných rovinách, jejichž společným jmenovatelem je láska. Kajícím se hříšníkům nabízíme plné společenství, ale jejich role v církvi má být taková, jak si to podstata jejich poklesku vyžaduje (kněz, jež zneužíval děti může být členem církve, ale nikoliv účastníkem aktivní pastorace … poté co si odsedí svoje roky ve vězení). Nekajícím se hříšníkům a lidem šířícím magisteriem odsouzené učení nelze nabídnou plné společenství, ale přesto zůstávají naší součástí, pročež církev v sobě integruje řadu velikých padouchů historie.

Pokud se podíváme na historii drobení protestantských denominací a dopustíme se jisté simplifikace, pak u zrodu nového odvětví stál vždy jeden ze dvou postojů 1) věříme jinak (znovu opakuji, že o tom tento článek není) 2) jednáme jinak, tedy – vy se dopouštíte něčeho, co my považujeme za špatné. Takovéto vydělení není nic jiného než nejhlasitější možná proklamace věty: „Já takový nejsem.“ A jsme u jádra věci. Já, stejně jako Dostojevský, si myslím, že takový ve skutečnosti jsi, milý čtenáři, a navíc tvrdím to, že katolická církev ti to pomáhá jedinečným způsobem pochopit. Chápal to i Aljoša Karamazov:

Uznejte, jaképak pohrdání, když jsme sami zrovna jako on, když jsou všichni jako on. My jsme totiž opravdu stejní, a ne lepší. A kdybychom byli i lepší, na jeho místě bychom byli přece jen zase stejní...“

V jádru postoje: „Já takový nejsem“ se nachází odmítnutí své vlastní hříšnosti – zlo, jež mi koluje v žilách je jemnější než to v těch tvých, hřích, jenž nakazil můj život, není tak závažný jako ten tvůj! Ale je to ten samý hřích, to samé zlo a všichni jsme lidé a není mezi námi nikdo, kdo by denně nepůsobil zlo ve světě.

Je to rok a půl, co jsem jedné noci klečel před křížem a prosil Pána o útěchu v mém soužení. I když se to nemá. Nemohl jsem snést bolest a zároveň jsem si od ni nemohl pomoci, bušení hlavou do zdi pomáhalo jen na tak dlouho, kdy jsem se mohl soustředit na fyzickou bolest, a mělo příliš mnoho vedlejších účinků (bylo například hlučné). Útěchy se mi nedostalo, ale obdržel jsem něco většího (i když tehdy mi to samozřejmě nepřišlo) – nahlédl jsem vlastní hříšnost, hříšnost člověka a roli, jež v ní hraje pýcha. Nebylo to dlouhé a nedalo se to zachytit do slov, ale tehdy jsem poprvé uviděl obrovskou závažnost svého hříchu.

Když se to snažím racionalizovat, popsal bych to takto. Můj někdejší pohled na hříšnost byl takový, že existuje jistá její škála, řekněme od 0 do 1. Ty nejlepší lidi, které známe řadíme kolem 0,1, ty nejhorší až k jedničce. Já sám bych se řadil před druhými ke středu, sám před sebou mezi 0,2 a 0,3. Kristus je v tomto ohledu dokonalá nula (vzpomeňte, mluvíme o hříšnosti). Tehdy jsem ale viděl, že osa je dost odlišná. Jediný nezměněný zůstal Kristus (na nule). Naopak já jsem se s celým padlým lidstvem musel zpakovat a opustit lichotivé rozmezí 0-1 a odebrat se spíše někam mezi 1000 a 1001.

Pointa je v tom, že vůči Bohu se všichni nalézáme v zapuchlém jezírku v němž se koupou jak „nejlepší žijící člověk“, tak „nejhorší žijící člověk“ a rozdíl mezi nimi je jen tak velký, jak to lidská kapacita unese. Ani ten nejlepší není imunní vůči působení zla v jeho srdci a ani ten nejhorší se nemůže vymanit z lásky s níž Bůh pohlíží na své stvoření.

Velmi bolestně si uvědomuji, že nejsem schopen se vyjádřit adekvátně a ani tři sklenky vína na bohosloveckém setkání tomu nepomohly. Pročež mi nezbývá než ukončit tento článek konstatováním, že děkuji Bohu za to, že mohu sdílet církev s lidmi opovrhovanými pro své prohřešky, kteří mne nenechají upadnout do omylu, že jsem spravedlivý.

7 komentářů:

  1. Jako člověk, který je jako protestant aktivní součástí něčeho, co autor výstižně popsal slovy "já takový nejsem" nemohu s jeho závěry souhlasit. Doufám, že to ode mne není příliš pyšné, ale mám dojem, že jsem úvahu i citáty pochopil. Mám totiž určité zkušenosti s bolestí pohybující se na hranici snesitelnosti mého slabého ducha. Celá úvaha mi tak trochu přijde, nezlobte se na mne, prosím, bratři v Kristu, jako zoufalá snaha se nějak eticko-teologicky vypořádat s typicky katolickým nešvarem podkopávání hodnot, které otevírá brány jejich relativizaci. Byť katolická církev verbálně nerelativizuje takřka vůbec, svými činy více než všichni slizcí liberálové dohromady. Zvulgarizovaně by se tento postoj autorem dal shrnout ve slavném výroku "Všivák nebo hrdina, my jsme jedna rodina.".

    Jakkoliv je tento postoj v křesťanském smyslu opodstatněný, tak Mat buď nechápe nebo nechce chápat, že člověka příjmout lze (dokonce je to žádoucí) i s jeho hříšností, ale co nelze přijímat, je hřích. Podstata etického imperativu "Já takový nejsem." je spíše v postoji "Já takový nechci být. Neměl by takový být nikdo. To, co, bratře, děláš, je špatné. Škodíš tím druhým i sobě. Pro lásku ke Kristu i sobě nesetrvávej dále ve svém hříchu, který přináší jen zlo a jednou Tě může zahubit. Mohu a měl bych totiž odpouštět viny vůči mně jako Bůh odpouští mé viny vůči němu, ale nemohu a nesmím rezignovat na pojmenovávání toho, co je dobré a co zlé podle svého nejlepšího svědomí stejně jako Bůh prostě nezrušil pojem hřích ani viny ve velkém objetí pokrytecké všeobecné amnestie." To vyznávám celým svým srdcem i duší a s odhodláním do posledního dechu bojovat za to, že láska ani odpuštění ve své vznešenosti nejsou pokryteckým přehlížením špatností.

    Tohle je postoj zavazující nejen k přítomnosti ale především k budoucnosti. Jestli totiž něco stojí za úpadkem kultury a rozkladem hodnot, tak je to jejich relativizace a pokrytecké přehlížení špatností pod pláštíkem tolerance. Pamatujte, bratři, že to, co dnes tolerujeme s pozvneseným úsměvem jako dobré nebo ne tak úplně šatné, se zítra může stát normou správnosti a historie nás poučila, že se tak běžně děje.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za otevřený komentář.

    "Byť katolická církev verbálně nerelativizuje takřka vůbec, svými činy více než všichni slizcí liberálové dohromady." - Předpokládám, že máš na mysli nedávný projev pana prezidenta ve Staré Boleslavi a celý postoj české hierarchie, který za tím stojí. Můj názor na to znáš, přesto si nejsem jist o čem mluvíš, protože mám zcela opačný pocit. Podle mne katolická církev (doufám, že přemýšlíš ve světovém měřítku) je převážnou částí svých činů a nejen slov oporou tradičním hodnotám.

    Co se týká padoucha a hrdiny, kteří tvoří jednu rodinu, to se fakticky zcela shoduje s obsahem článku, nikoliv však kontext, v němž se toto rčení užívá. Nerad bych, aby tento článek byl chápán jako výzva k relativizaci nebo přehlížení hříchu. Tvé až hrdinské vyznání z druhého odstavce přijímám s nadšením. Podepsal bych jej, kdybych k tomu měl odvahu (to o posledním dechu je pro mne příliš vysoká laťka). Věřím však, že článek není v kontradikci s tím, za co bojuješ. Podle mne jsi v něm vyčetl něco, co tam není, ale pokud se to stalo tobě, může se to stát i jiným, a tudíž je to dobrý podnět pro reformulaci.

    Jako ty, ani já nepřijímám nezájem o štěstí druhého maskovaný za toleranci.

    OdpovědětVymazat
  3. I pročel jsem si to, Tomáši, ještě jednou (porozjímal by bylo silné slovo) a dovolím si pár zbrklých, chaoticky navršených poznámek.

    Zosimova slova vnímám jako překrásná. Jeho modlitba připomíná tu, kterou naučil anděl děti ve Fátimě, avšak „vylepšenou“ o zpokorňující dodatek: „sám jsem první z nevěrců, sám první z hříšníků“.

    Dále: snadnější praxi svátosti smíření v době po „barbarizaci církve“ vnímám jako pokrok. Pokud Ježíš vybízí Petra, aby odpustil bratru třeba 77 krát denně, přece mu neříká něco, co by nebyl ochoten činit sám. Je sice snad škoda, že se dnes už nedává aspoň občas za pokání třeba pouť do Jeruzaléma, ale klady nynějšího stavu převažují… (tedy tam, kde se zpovědí dosud nezhrdlo a kde se lidi, tak ještě nepovažují za spravedlivé).

    Pokud jde o Tvá slova o hříšnosti, mají smysl jako uvědomění si vlastní bídy před milosrdným Pánem, což je užitečné cvičení (u svatého Ignáce tvoří celý první týden exercicií). Povýšena do roviny naukové by však bez dalšího zaváněla jansenismem (čili těžkým vlivem Augustinovým, ne-li Lutherovým, Kalvínovým…).

    Hovoří-li se o nánosech bahna, jimž jsme potřísnění, musí se jedním dechem hovořit i Božím obrazu, který se pod tím nánosem skrývá. To jednak. A za druhé je pak třeba mluvit o našem určení pro nebe: pokud Kristus je co do škály hříšnosti nula, my budeme též. Už SZ nás vybízí, ať jsme svatí jako Hospodin je svatý, a NZ zase ať jsme dokonalí jako náš Otec na nebesích. Nejsme zváni k úsilí o nedosažitelné. Ne z vlastních sil, ale s pomocí Boží milosti i my jednou budeme jako on, náš hřích bude vynulován a každý z nás bude „alter Christus“, ne co do moci, ale co do svatosti. Pokud si tedy nezvolíme zatvrzelost…

    Svatí jsou svědectvím o tomto našem určení již na tomto světě. Uvědomují si svou ubohost, ale v jejich očích už lze zahlédnout Krista.

    Pokud jsem Tě dezinterpretoval, velice se omlouvám.

    OdpovědětVymazat
  4. Štěpáne, rovněž nejsem příznivcem jediného nebo pouze druhého pokání, pouze poukazuji na radikální změnu postoje církve, jež je však zcela v souzvuku s vyzněním článku - upuštění od cíle vytvořit si církev mravně čistých, protože tam je takřka nemožné vyhnout se pocitu "my jsme lepší", ale o tom křesťanství není, u nás by měla převládat myšlenka "my jsem obdarovaní".
    Jsem rád, že jako můj souputník dodáváš "jedním dechem" to, bez čeho může článek vyznít jednostranně, ale jak jsi správně vytušil, nejedná se o stať doktrinální, ale pohybuje se v oblasti, která mne zajímá den ode dne více, na hranicích morálky a spirituality. A druhá tvoje zcela správná intuice - je to přibližně to samé místo, odkud se do teologie prolamuje svatý Augustin. Tak mne napadá, že je zase čas si od něj něco přečíst.
    Doufám, že pře všechny mé jednostrannosti a nesrozumitelnosti nebyla zastíněna hlavní teze článku, jež je ryze spirituální a jež má v jádru tvrzení: "Odmítání společenství s kajícím se (byť velikým) hříšníkem vychází z nepochopení hloubky vlastní hříšnosti."

    OdpovědětVymazat
  5. K uvedenej diskusii ťažko niečo dodať – vedomie vlastnej (a cudzej) hriešnosti/Božej svätosti môže duchovný život dusiť aj podnecovať (myslím, že pojmovým jazýčkom na váhach tu bude naozaj milosť a jej pôsobenie). Dobre tieto otázky zachycuje mnohým iste známy román Mlčení od Šúsaku Endó.

    Milan

    OdpovědětVymazat
  6. Pokud jde o to, že "odmítání společenství s kajícím se (byť velikým) hříšníkem vychází z nepochopení hloubky vlastní hříšnosti," nemám důvod se přít. Tu tezi bych podepsal. Ale co s nekajícími? Vždyť mnozí z těch "popíračů holcaustu, pedofilů, pácáků atd." u sebe žádný problém nevidí. Vnucovat odpuštění nekajícím znamená utvrzovat je ve zlém (to jsem ostatně včera četl u hesla "Vergebung" v Lexikonu für Theologie und Kirche). To, že jsem hříšník, přece neznamená, že odmítnu pojmenovat omyl nebo morální zlo, anebo ano?

    OdpovědětVymazat
  7. Až pozdě jsem si uvědomil, že jsem v pravdě výpověď článku příliš omezil a zploštil. Ano, je tu celá, a vskutku pro jistou výpověď článku hlavní skupina hříšníků nekajícných nebo těch, jež si svůj hřích neuvědomují. I s těmi, zvláště jsou-li členy naší církve, tvoříme společenství, ať už lidské přirozenosti či přivtělením ke Kristu. To nás nevyvazuje z povinnosti distancovat se od hříchu a v případě zvláště závažném i od hříšníka (z lásky k němu). Nikdy však to nelze dělat s pocitem štítivosti a opovržení, protože ten samý mor, který jej proniká působí i v mé osobě a to, že se tolik nerozrostl (pokud, se tolik nerozrostl, což nelze empiricky ověřit!), není v první řadě moje zásluha.
    Děkuji za všechny komentáře, které mne donutily k přesnějším formulacím, toho jsem chtěl dosáhnout.

    OdpovědětVymazat