pondělí 28. listopadu 2011

Jsem muž nebo žena?

Člověk by řekl, že katolický bohoslovec s sklony k (mužskému) šovinismu by měl mít tuhle otázku vyřešenou. A opravdu. Přesto jsem se rozhodl napsat tento článek, abych 1) si ověřil/falsifikoval svoji teorii a 2) obnovil pozapomenutou tradici Zpátečníků také jako odkladiště drobných myšlenek a inspirací.

1) Moje sexistická teze, kterou nejsem schopen ověřit (jelikož nejsem žena), a tak se rád ptám názor dívek, kdykoliv k tomu mám příležitost: A) Muži a ženy se liší i jinak než fyzicky (s tím už řada známých ze západu nesouhlasí) B) Charakteristiky těchto odlišností, které jsem zatím odhalil shrnuji do recipročních dvojic: muž tenduje k tomu, aby dobýval, chránil a dotýkal se, žena má touhu spíše být dobývána, chráněna a dotýkaná. Nejčastěji se setkávám s kritikou dvojice, kterou jsem z toho důvodu vyřadil z merita této teorie a to: vést – být vedena.

2) A teď to přijde. Průšvih nastane, když toto (jistě krajně zjednodušené) pravidlo aplikuji nemístně na můj vztah k Bohu. Vzhledem k němu mám touhu být přemožen, chráněn, dotýkán a veden a ne naopak. Jsem tedy ve vztahu k Bohu žena? Odpovídalo by to i úryvkům z Písma, které nejvíce oslovují mé srdce, posuďte sami.

Tak třeba 45 žalm mluví ke králově nevěstě a říká ji, aby zapomněla na svůj otcovský dům, protože „sám král touží po tvé kráse, vždyť je tvým pánem, před ním se skloň.“ (liturgický překlad). V první půlce verše je základ antropologie, ve druhé základ morálky. Kdo jsem a co mám dělat? Odpověď nalézám znovu a znovu v tomto verši.

Minulý týden jsem zase žil z verše z Písně písní, kde dívka říká svému nápadníkovi: „Vezmi mne s sebou, poběžíme, do svých komnat kéž uvede mne král.“ (B21) Toto žadonění o přítomnost milovaného, touha jej následovat a jít tam, kam jde on, neschopnost to dělat o své vůli, vznešenost údělu nepoměrná ke schopnostem a zásluhám, to vše je mi důvěrně známé a to vše se sbíhá v tomto verši.

A co vy? Jste muži nebo ženy?

7 komentářů:

  1. Puvodne jsem chtela napsat, ze jsem zena, ale ze v mem pripade, to asi neni nijak sokujici nebo podivne. Ted ovsem zacinam vahat, takze mam nekolik doplnujicich otazek. a) Povazuje se buseni a hledani za dobyvani nebo za touhy byt dotykan? b) Je vytrvala a pravidelna modlitba bez prozitku busenim nebo dotykanim? A c) je-li dotykanim, jsem to ja, kdo se dotyka nebo je to Hospodin, kdo se dotyka?

    OdpovědětVymazat
  2. a) dobývání b)bušení, tedy c) je bezpředmětná. Ale k tomu nebylo třeba užít mužské analýzy, k tomu stačilo trošku ženské intuice.
    Ty že jsi žena? Mne to jméno přišlo hned podezřelé! Co jsme to za zpátečníky, když provozujeme smíšené weby?

    OdpovědětVymazat
  3. Hmhmhm. Takze tu mame muze-zenu a zenu-muze. Jak rika casto P. Armbruster: "Pan Buh ma rad smisene lesy". (Proc by tedy nemel mit rad smisene zpatecnicke weby?) Btw. spravne odpovedi jsem samozrejme tusila, jen jsem se jich obavala a doufala jsem, ze bych snad mohla zustat zenou-zenou.:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Inu ... pohlaví si člověk nevolí. I když to spirituální tak trochu ano.Respektive je asi předmětem vývoje. Také jsem býval muž-muž a býval jsem jím rád, teď se nacházím jinde, ale tak trochu se těším, až mne zase budou oslovovat Pavlova slova o boji, zbroji a přilbě, s Davidem budu vybíjet Pelištejce a s Jozuem nenechávat nic živého v dobytých městech.

    OdpovědětVymazat
  5. Ten žalm i úryvek z Pís se taky často modlívám! „Táhni mě, poběžíme spolu,“ - jaká nádherná invokace! Ale nikdy jsem se proto – chvála Bohu - fyzicky necítil méně mužem. Na jakémkoliv trochu pokročilejším stupni modlitby je duše vždy tou, která čeká, která je přetvářena, která je pasivní. Pouze se disponuje – přetvářející aktivita již je na Bohu.

    Nemá být duše vždy ve vztahu k Bohu, zejména ve vztahu k Duchu svatému, snoubenkou? Podobně ve vztahu k Otci možná máme být syny a dcerami. Ve vztahu k Synu zase přáteli/bratry/následovníky. Pohybujeme se však na rovině symbolického jazyka. Žádná z těch rolí neohrožuje a nemění mou identitu. To, že jsem ve vztahu k Otci dítětem a že se s bratrem Karlem modlívám „Otče, odevzdávám se Ti“ a s žalmem 131, že jsem před Pánem jako „dítě u své matky“, neznamená, že začnu taky žvatlat.

    Ad Kateřina: Vytrvalá modlitba bez prožitku, to, co nazýváš bušením, je zároveň čekáním na to, až mi bude otevřeno. Nejde přeci o to, že já klepu, ale o to, aby On otevřel. Takže jsme zpátky u pasivity. A v tomto smyslu je před Bohem „ženou“ každý, kdo se modlí. I když Jákobovými slovy volám: „Nepustím Tě, dokud mi nepožehnáš,“ i když se s Bohem peru, bez naděje na to, že to nakonec bude On, kdo se mě ujme, kdo mě obejme, nasytí, by veškeré mé mužské dobývání bylo k ničemu.

    Jinými slovy, pokud jde o Tvé otázky, se domnívám: a) že bušení je vposledku projevem touhy být dotýkán, b) že vytrvalá modlitba, byť zprvu vyžaduje „mužské“ aktivní úsilí, je čekáním na dotek a že c) to je Hospodin, kdo se dotýká (on přichází k nám dříve než my k němu; nejsme schopni stoupat, jen čeka na jeho snížení se k nám).

    OdpovědětVymazat
  6. Mily Aidane, diky. Uz jsem se skoro zacala obavat, ze to Mat mysli vazne a ja neco zasadniho nepochopila. Presne proto, co pises na konci, jsem se ho ptala, jestli je buseni dobyvanim nebo cekanim. Pokud se nemylim, i v Pisni po nejake dobe snoubenka zacina obchazet cele mesto...a hledat. A pokud se snoubenec neda, je ji to tak trochu k nicemu.

    K modlitbe: myslim, ze v modlitbe se my sami Hospodina dotknout nemuzeme nikdy. Modlitba jako prostor, ktery se snazime otevrit ve svem srdci proto, aby se nas mohl dotknout On. A vytrvalost? Projev/dukaz lasky. Takze se mi zda, ze ty Matovy kategorie uplne nefungujou. Btw. duchovni zivot se prece promenuje, ale proto se ze me zeny nestavam muzem a zase zpet zenou. To, ze se me Hospodin nekdy nejak dotykal a ted se zas nedotyka a me nezbyva nez busit, prece neni zavisle na tom, jeslti ja chci dobyvat nebo byt dobyvana..

    OdpovědětVymazat
  7. Chválím Štěpána za to, jak to správně pochopil a dovysvětlil.
    Omlouvám se Kateřině. Je to nevýhoda toho, že se neznáme osobně - špatně jsem odhadl, do jaké míry byla otázka myšlena vážně.

    OdpovědětVymazat