čtvrtek 12. dubna 2012

Nad/pod otcem Jeronýmem

Čtení spisů otce Jeronýma mi kromě jiného přivodilo některé pochybnosti, z nichž zmíním dvě. První se týká mého života. Trapisté pro sebe vytváří prostředí, které má pro ně učinit co nejjednodušším odpoutat se od svodů a rozruchů tohoto světa. Přesto ne všichni po letech života v modlící se komunitě a třeba i upřímné snaze uspějí. Srdce mnohých i po letech ve vnějším tichu ulpívá na věcech nepodstatných. A teď moje pochybnost. A co já? S mým srdcem, co je schopné zabřednout v téměř každé banalitě, co je ochotné denně přelétávat od hodnoty k hodnotě a od ideálu k ideálu. Mne nebude nabídnut „komfort“ povinného odloučení. Nebudu mít kolem sebe lidi, kteří uspěli v „neulpívání“. Má cenu se vůbec snažit? To nebyla hloupá řečnická otázka, to bylo pouhé vyjádření pochybnosti. A s pochybností, bez dostatečné rozhodnosti a bez pevného vedení lze stěží uspět.

Druhá pochybnost se týká jeho zásadní úvahy o duchovním otcovství, proti jisté formě eklekticismu praví v Umění být učedníkem: „Opravdový učitel musí být přijat se vším, co říká a co si zvolil. Učedník totiž hledá samu osobnost, samu kvalitu, kterou takový člověk má. A něco takového ovšem nelze dělit. Osobnost a kvalita se projevují ve všem, co učitel dává. Učedníkovi nepřísluší, aby to třídil. Později uvidí; ale to už po učiteli zdědil ducha.“ Dobře, ale kde najdu takového učitele, u kterého mi bude zřejmé, že urazil pořádná kus cesty správným směrem a u kterého nebude můj pyšný rozum, na nějž často spoléhá i mé pyšné srdce, indikovat něco červeně. Nemám tolik pokory, abych přijal s tím, co považuji za správné i to, co považuji za špatné. V tom je jádro této nauky otce Jeronýma: žák si nemá vybírat, protože žák nevidí a nerozumí, dokud do praxe nevstoupí, nemůže věci vidět z pohledu svého učitele, pokud nebude stát na jeho místě. Hodnotit to zvenku je nejen hermeneutická chyba, ale i bláznivá opovážlivost. Přesto není možné přijmout někoho za duchovního otce, pokud neexistuje mezi našimi osobami a názory jistá konvergence.

Běda. Jak je těžké nalézt duchovního otce. Běda. Jak se nelze plně vyvarovat jeho omezení. Běda. Jek je tato cesta k hlubšímu poznání Boha nedokonalá. Běda. Je to ta jediná možná. Běda nám.

Požehnané a krásné Velikonoce všem.

3 komentáře:

  1. Obě pochybnosti, tu ohledně plné přenositelnosti klášterní spirituality do světa i tu ohledně absolutního přijetí duchovního vedení sdílím.

    Je dobré pamatovat, že většina textů otce Jeronýma byla určena primárně několika jednotlivým spolubratrům v klauzuře. Při aplikaci mimo klášterní prostředí je dobře s radami zacházet s ctností prozíravosti, ne slepě.

    Což neznamená, že pro mě dotyčný není mnohonásobnou inspirací...

    Požehnané Velikonoce všemu zpátečnictvu!

    OdpovědětVymazat
  2. Mate, rozlišování nefunguje? (To se samozřejmě může stát, jen se ptám). Moje zkušenost s duchovním vedením je asi taková, že většinou dokážu rozlišit, co mi duchovní otec říká ze sebe a co z Ducha svatého, resp. co je třeba následovat a kdy to nutné není. (Např.: když řekl, že dostudovat mám, tak jsem to udělala. Když se rozčiluje nad Tolkienem, tak prostě vím, že jen neinterpretuje správně a dál čtu Tolkiena.) V naprosté většině případů je třeba následovat.

    Jistá konvergence mezi osobnostmi doprovázejícího a doprovázeného asi nutná je...hledej tedy někoho blízkého srdci i rozumu i nátuře. Jak to udělat, na to asi návod neexistuje, kromě...modli se!

    Držím palce a přeji úspěch při hledání a radost ze vzkříšení.
    K.

    OdpovědětVymazat
  3. Aidanovi: Nejde pouze o nepřenositelnost klášterní spirituality. Pouze mi přišlo skličující, že se oné lepivosti světa nikdy nezbaví ani lidé, kteří mají startovní čáru v místech, kam asi ani na konci svého života nedoběhnu.
    Otec Jeroným je mnich a píše pro mnichy, ale v těchto dvou ohledech, zdá se mi, je dostatečně univerzální.

    Kateřině: Zde došlo k záměně pojmů snad kvůli stručnosti článků a nedůslednosti mé terminologie. Otci Jeronýmovi nejde ani tak o duchovní vůdcovství (někomu povyprávím o stavu mé duše a on se mi snaží pomoci radou), ale o duchovní otcovství, což je takřka výlučný vztah (především z hlediska duchovního syna), ve kterém dochází k přejímání ducha jednoho člověka druhým. Kritická distance toho druhého od osoby, chování a názorů toho prvního je zde velkou překážkou. Samotná možnost existence tohoto druhu vztahu je pobuřující pro dnešního člověka, je nicméně hluboce oprávněná

    OdpovědětVymazat