čtvrtek 19. dubna 2012

Perly vousatce z Athosu

Dočetl jsem knížečku zvanou Moudrost Silvána z Athosu. Je v ní spousta ve vší své jednoduchosti nádherných a k uvedení do života přímo zvoucích myšlenek. Jen mě překvapilo, jaký důraz autor klade na působení Ducha svatého. Zní téměř jako "pravoslavný charismatik". Doporučuji k pročtení, stejně jako i před pár lety na Slovensku nakladatelstvím Oto Neméth vydaný "duchovní komiks" Prebuď svoje srdce, který pojednává o témže svatém a který ostatně všichni stejně asi znáte

"Zde je nejmírnější a nejlehčí cesta ke spáse: Buď poslušný, zdrženlivý, nikoho neodsuzuj a chraň svou mysl a srdce před zlými myšlenkami. Mysli na to, že všichni lidé jsou dobří a Pán je miluje. Za takové pokorné myšlenky bude v tobě přebývat milost Ducha svatého, a ty řekneš: „Bůh je milostivý.“ / Jestliže však odsuzuješ, reptáš a prosazuješ svou vůli, pak i kdyby ses hodně modlil, tvá duše se vyčerpá a řekne: „Bůh na mě zapomněl.“ Avšak ne, že by Bůh zapomněl na tebe, nýbrž ty jsi zapomněl, že máš být pokorný, a proto v tvé duši nepřebývá milost Boží." (s. 80)

3 komentáře:

  1. Silvána do hloubky neznám, nicéně ona charismatičnost může být, jak to u podobných výběrů hrozí - způsobena něčím jako úmysl redaktorky (která má na svém kontě nějakého toho Mertona, Rohra, Torkingtona, a podobné...).

    OdpovědětVymazat
  2. Předmluvu má na svědomí Kateřina Lachmanová, takže duch obnovy v Duchu je ve výboru znatelně přítomen, ale to neznamená, že jde o knížku zlou. Měl jsem na ní jen pár hodin, než jsem ji věnoval dál, ale stejně jsem si stačil udělat 6 stran výpisků...

    OdpovědětVymazat
  3. A ještě: nevyjadřují se východní teologové a světci obecně "trojičněji" než Ti západní? Tam, kde by našinec řekl "poznej Boha", řekne Silván "poznej Krista v Duchu svatém".

    OdpovědětVymazat