neděle 28. dubna 2013

Opět trocha moralizování


Jméno univerzity Notre Dame ve mne nebudí zvlášť velkou důvěru, proto jsem byl docela překvapen kvalitou on-line dostupného kurzu Morality and Modernity. Možná se mýlím, možná tak dobrý není, ale stále je to třikrát lepší než většina kurzů, které navštěvuji na Lateránu.

Kolem čtyř pětin kurzu spočívá v komentování skvělé Ztráty ctností od Alasdaira MacIntyra. Kdo se tedy, stejně jako já, ztrácel v kapitolách srovnávajících Humea, Kanta a Kierkegaarda, nalezne v těchto přednáškách cenného průvodce.

Pokud nemáte čas/náladu/potřebu shlédnout celý kurz, dovoluji si vypíchnout zajímavou i zábavnou lekci 32, která se zabývá aristotelskou interpretací půvabného filmu Na hromnice o den více.

6 komentářů:

  1. Eee...možná jsem už jen příliš unavená, ale 4/5 kterého kurzu se zabývají McIntyrem? Toho na Lateránu nebo toho na webu? Asi toho na webu, že? Každopádně díky za vyjasnění. Btw. římské bydliště jsi nezměnil? Budeš tam na Letnice?

    OdpovědětVymazat
  2. Samozřejmě, že jsem psal o kurzu na Notre Damu. Na Lateránu profesoři většinou komentují svá skripta, které jsou (občas) zjednodušenou verzí Katechismu.
    V Římě plánuji být do konce června a pak ještě jeden rok.

    OdpovědětVymazat
  3. Notre Dame (míníme-li univerzitu, nikoliv Bohorodičku) důvěru kdysi budívala, ale doktorátem pro Obamu si to poněkud pomrvila. Od té doby je obezřetnost na místě.

    Chtěl jsem si pustit alespoň ten 32. díl (neb film na "Hromnice od den více" jsem si zamiloval už před pubertou a ta zamilovanost mě ještě nepustila... a After Virtue mám taky rád - už proto že MacIntyre byl jeden z prvních otitulovaných nečtyřprocentních chlapů, co se veřejně přiznal - byť aristotelik - k platonické lásce vůči Jane Austenové).

    Ad kvalita kursů na Lateránu: pche, jste pozadu... to, na KTF se obejdeme bez skript i bez katechismu.

    Ad Kateřinina otázka: podal jsi, Mate, sice přesnou INTJ odpověď, ale snad to nebudu s tou intuicí přehánět, když se odvážím vidět v dotazu více a přeložit ho asi takto: "Budeš, Mate, na Letnice v Římě? Já tam budu taky. A pokud to vyjde, mohli bychom se na chvilku i potkat. Kdybychom se znali aspoň trochu osobně, třeba bychom se v komentářích pod příspěvky tak nemíjeli. Navíc bych mohla v Nepomucenu navštívit i otce Marka." (Pokud provádím, Kateřino, nemístnou "eisegezi", omlouvám se).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milý Aidane, potažmo Mate, Aidanova eisegese je téměř přesná. Drobné upřesnění zní: Pokud stále bydlíš v Nepomucenu, mohli bychom se setkat, neb já tam během svého bleskového výletu do Říma budu bydlet také. (Vlastně to ubytování P.M. zařídil, takže s ním je setkání již zařízené). :-)

      Vymazat
    2. Páni, Aidan dokázal z té jedné větičky vykouzlit celý příběh... Tedy znovu a lépe. Velmi rád se s tebou, Kateřino, kolem Letnic potkám, škoda jen, že s sebou nebereš svou ctěnou druhou polovičku nebo své Evelynem Waughem odkojené ratolesti... trochu dětského nočního křiku by mohlo posílit naše rozhodnutí pro celibát.

      Vymazat
    3. Milý Mate, těším se tedy na setkání. Přijíždím v pátek po obědě a odlétáme v pondělí odpoledne. Jedu s kamarádkou. Má ctěná polovička totiž bude hlídat mé užvaněné děti, od jejichž mudrování si jedu odpočinout a právě proto není záhodno brát je s sebou (stejně by byly jen otrávené - tedy pokud na zahradě seminární koleje nemáte dostatečně velký písek a zásobu bagrů a sklápěček). :-)

      Vymazat