neděle 28. dubna 2013

Podiv nad novým Malickovým filmem

Text distributora k filmu To the Wonder zní: Neil (Ben Affleck) je neúspěšný spisovatel, který žije v manželství bez lásky s Marinou (Olga Kurylenko). Oba manželé hledají vztah mimo manželství - Neil se sblíží se sousedkou Jane (Rachel McAdams) a Maryna má aféru s Charliem. Oba manželé hledají pomoc u kněze Quintana (Javier Bardem), který je frustrovaný tím, že kvůli řešení problémů ostatních, nemá čas žít svůj vlastní život. Problémy Neila a Mariny se projeví i na jejich dceři, která začne mít problémy ve škole. Tento odstavec je podivuhodná směska informací a) nepravdivých b) zavádějících c) nedůležitých.

Mnohem lepší obrázek o filmu si uděláme z komentáře J*A*S*Ma z CSFD, který začíná: Dvě hodiny záběrů na chodící lidi (po poli, po domě, po staveništi, po supermarketu), a do toho sem tam nějaký prázdný žvást. Tedy jinak řečeno … Malick (jak se jeví velké části populace).

Ve své podstatě se jedná o ne tak filmařsky dokonalé dílko jako Malickovy předchozí filmy, ale za to divák získá docela slušnou úroveň srozumitelnosti. Film pojednává o tom, čím se člověk na počátku nového tisíciletí snaží zaplnit tu nezacelitelnou díru, co si nosí v srdci. I přes nečitelný konec budu lidem z Malicka pro začátek doporučovat spíše tento film než lepší Strom života, který jsem však začal obdivovat až po třetím shlédnutí, ke kterému se každý nepropracuje. 

 

3 komentáře:

  1. Díky za tip. Strom života se mi líbil i po prvním shlédnutí a stále čekám na druhé.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za tip. Strom života se mi líbil i po prvním shlédnutí a stále čekám na druhé.

    OdpovědětVymazat
  3. Většině lidí - kromě Malickových fanoušků - film přijde téměř jako náhodný sled obrazů. Režisérova redukce nepodstatných detailů (mezi něž z jeho hlediska zjevně patří i dialogy a jednoznačný příběh) se zjevně nesetkává s porozuměním. Ale mně, nevím proč, snímky dotyčného pána - zvláště ty poslední - přípraví potravu na několik hodin rozjímání, byť jsem jinak už druhý rok vším filmovým přejedený (a postit se od pohyblivých obrázků mě tedy nestojí žádné úsilí).

    Tentokrát mě zasáhlo zejména téma věrnosti ve vztahu, z něhož se prvotní kouzlo vytratilo (ať již je to vztah ona-on, nebo kněz-Hospodin). Na postavě hrané Benem Affleckem jsem si uvědomil, jaké zlo - mnohem horší než konkrétní jednorázová ženina nevěra - je neschopnost se zavázat, odevzdat, říci ano bez podmínek.

    Je to nemoc doby, která v západním světě postihuje většinu vztahů. Možná, že jsme tou chorobou natolik postižení, že už na svůj stav nejsme ani schopni náhledu, a proto Malickovi nerozumíme.

    Pokud se naše civilizace nezhroutí, věřím, že "To the Wonder" bude jednou považováno za prorocké, ve své době nepochopení dílo o začátku 21. století, "epoše opatrného milování", kdy se lidé dávají, dokud je to fajn, a vždy si nechávají také zadní vrátka...




    OdpovědětVymazat